Crowdcube rundar banken när företag får nya tidens finansiering

Nu kommer världens första marknadsplats för equity crowdfunding till Sverige

I februari öppnar Crowdcube sin marknadsplats i Sverige. Crowdcube har sitt ursprung i Storbritannien och erbjuder så kallad equity crowdfunding, ett effektivt sätt för entreprenörer att möta potentiella investerare för att skaffa både kapital och expertkunskap till sina verksamheter. Crowdcube söker nu aktivt svenska företag som letar finansiering och idag börjar granskningen av de första investeringsobjekten.

– Vi räknar med att kunna hjälpa många svenska entreprenörer att hitta extern finansiering till nya investeringar i sin verksamhet. Problemet är utbrett bland svenska småföretag, det är väldigt många duktiga entreprenörer som hamnar i ett vakuum mellan banker och enskilda finansiärer när de ska bygga upp sina företag. Ytterst drabbar detta landets konkurrenskraft och vår arbetsmarknad, säger Johan Tysklind, en av grundarna till Crowdcubes svenska verksamhet.

När Crowdcubes svenska marknadsplats öppnar får inte bara svenska investerare en webbsida där de kan hitta och läsa om nya investeringsmöjligheter. Även de drygt 25 000 investerare som redan är knutna till Crowdcubes brittiska marknadsplats kan hitta och investera i svenska småföretag.

Kommer från film och dataspel
Crowdfunding har under de senaste åren vuxit fram i USA som ett sätt att skaffa kapital till exempelvis kulturprojekt, dataspel och filmer, tack vare att ett stort antal små bidrag från en stor skara fans – en ”crowd” – i syfte att se till att projekten ska kunna genomföras.

Equity crowdfunding bygger på att företag presenterar sig för tiotusentals potentiella investerare, däribland många entusiaster och andra privatpersoner utan formell bakgrund inom exempelvis bank och finans, som alla erbjuds att bli delägare för en relativt liten investering. En finansieringsprocess av den här typen genomförs normalt under 2-3 månader. Utan en marknadsplats som Crowdcube är det inte praktiskt möjligt för företag att själva nå ut till så många potentiella investerare och därefter sköta administrationen kring de många transaktionerna och nya delägarna.

Hitta insatta investerare
En viktig fördel med att presenteras på en marknadsplats för equity crowdfunding är att sannolikheten är stor för att synas för många investerare som är insatta i just den egna branschen och därmed har lättare att värdera potentialen i erbjudandet. Eftersom de enskilda investeringarna är relativt små, kan i princip vem som helst bli delägare.

Crowdcube.com, det brittiska moderbolaget, öppnade sin marknadsplats i februari 2011 och var då första aktör att erbjuda equity crowdfunding. Idag genomförs 3-4 framgångsrika finansieringar varje månad. Sedan starten har Crowdcube hjälpt 32 företag att slutföra finansieringar på sammanlagt drygt 50 miljoner kronor.

För ytterligare information:
Johan Tysklind, medgrundare och managing partner i Crowdcube North