Bokslutskommuniké 2013

(för fullständig rapport, se bifogad fil)

Fjärde kvartalet 2013

• Bolaget redovisar ingen omsättning eller rörelseintäkter.
  • Totala rörelsekostnader för fjärde kvartalet uppgick till -2 684        (- 2 669) TSEK, vilka består främst i personal- och övriga externa kostnader. Då Crown Energy inte har några rörelseintäkter, motsvarar rörelsekostnaderna även kvartalets rörelseresultat.
  • Periodens resultat före skatt uppgick till -5 671 (-2 934) TSEK. Periodens resultat efter skatt uppgick till -5 808 (-2 934) TSEK, motsvarande -0,22 (-0,11) SEK per aktie.
  • Investeringar prospekteringslicenser uppgick under fjärde kvartalet uppgick till 1 991 (3 931) TSEK.

12 månader 2013

• Bolaget redovisar ingen omsättning eller rörelseintäkter.
  • Totala rörelsekostnader uppgick till -9 271 (- 9 300) TSEK, vilka består främst i personal- och övriga externa kostnader. Då Crown Energy inte har några rörelseintäkter, motsvarar rörelse-kostnaderna även årets rörelseresultat.
  • Periodens resultat före skatt uppgick till -17 842 (-9 710) TSEK. Periodens resultat efter skatt uppgick till -14 399 (-9 710) TSEK, motsvarande -0,56 (-0,46) SEK per aktie.
  • Investeringar prospekteringslicenser uppgick under 2013 till 3 229 (11 791) TSEK. Prospekteringslicenserna har även ökat med 27 767 TSEK till följd av dotterbolagsförvärv.

VD:s kommentar

Bästa Aktieägare och Investerare,

2013 blev ett år i förvärvens tecken. Dels färdigställdes finansieringen av vår andel i Block 2B i Sydafrika och dels genomfördes förvärvet av licensen Salah ad-Din i Irak. I och med detta har nu tillgångsbasen breddats och vi har på så sätt utökat en spännande portfölj att vidareutveckla att fortsätta bygga värden kring.

Finansiering av förvärvet av vår sydafrikatillgång möjliggjordes genom ett konvertibellån som löper mellan maj 2013 till april 2016, dvs. över tre år. Med en ränta på 10 procent och med en konverteringskurs på 10 kronor per aktie tillåter vi oss att tycka att detta är ett attraktivt investeringspapper då det dessutom är säkerställt mot sydafrikatillgången. Konvertering kan göras två gånger årligen och vi fick se ett antal konvertibler konverteras till aktier redan under första året då ca 2,5 miljoner kronor konverterades till ca 245 000 nya aktier i december. För att förvärvet ska kunna slutföras återstår ett myndighetsgodkännande från Sydafrika.

Då detta skrivs så arbetar samtliga partners inom sydafrikalicensen, dvs. även Thombo Peteroleum och Afren med att analysera resultaten av den seismik-inhämtning som skedde under 2013. Vi hoppas att inom kort kunna presentera detta till marknaden. En sådan presentation görs simultant med övriga partners på licensen.

Förvärvet av iraktillgången genomfördes via en apportemission där säljarna av bolaget Tigris Oil i Sverige AB, som innehar 100 procent av olje- och gaslicensen i Salah ad-Din, fick ca 1,8 miljoner nya aktier i Crown Energy. Därmed blev förvärvspriset ca 15 miljoner kronor då priset per aktie sattes till 8 kronor. Vi anser att priset är fördelaktigt och tillgången har en potential att utvecklas mycket positivt över tid. Vi har en intressant och realistisk plan för denna tillgång, men samtidigt kan vi inte blunda för att det råder en osäkerhet i Irak, kring det politiska läget inte minst och där självklart oljetillgångarna är en känslig fråga.

Vi är mycket nöjda med den utveckling som bolaget tagit i och med förvärvet av Tigris Oil. I och med detta förvärv breddas både vårt geografiska och operationella fokusområde. Inom iraklicensen finns redan identifierad olja, så fokus kommer att vara att få igång en testproduktion så fort det är möjligt. Detta område är nytt för Crown Energy och kräver nya förmågor, något som vi delvis tillgodosett genom rekrytering av Surinder Rai som COO till Bolaget.

Våra projekt i Madagaskar och i Ekvatorialguinea har fortlöpt med samma inriktning som tidigare. Det vill säga att hitta en partner för vår licens i Madagaskar och att i Ekvatorialguinea tillsammans med våra partners strategiskt välja att antingen gå mot en utbyggnad av den befintliga fyndigheten Venus, eller att koncentrera fortsatta arbeten till att utforska de strukturer som omgärdar denna fyndighet.

Sammanfattningsvis blev 2013 i mångt och mycket ett byggnadsår där vi fortsätter att ta in tillgångar med stor potential. Men med det kommer också en stor risk. Vi har tagit stora kliv i skapandet av ett spännande, internationellt olje- och gasbolag med fokus på prospektering och projekt i tidiga skeden med omfattande potential till skapande av stora värden.

Ulrik Jansson

VD Crown Energy AB (publ)

Crown Energy AB (publ) offentliggör ovan information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 februari 2014, kl 8:45.