Crown Energy: Operativ uppdatering och information kring covid-19

Crown Energy AB (publ) (”Bolaget”, ”Crown Energy”) ger härmed en operativ uppdatering kring sina tillgångar i sina affärsområden Asset Development och Energy, samt information kring Bolagets hantering av situationen kring covid-19 viruspandemin i sin operativa verksamhet och att svenska och internationella regelverk efterlevs.

Asset Development and Management

I Angola har regeringen infört starka restriktioner för människor att fritt röra sig och innefattar strikta reserestriktioner och att folk ska stanna hemma i syfte att minimera spridning av covid-19 viruset. Crown Energy har trots detta lyckats hitta tillämpliga lösningar för att bibehålla full service till hyresgäster och samtidigt efterleva angolanska regler för hälsa och säkerhet och samtidigt serva hyresgäster i ett fullt serviceutbud. Hyresgäster vittnar om att nivån av service är fortsatt hög. Fram till idag har vi därför inga störningar eller avbräck i den löpande verksamheten i Angola och hyres- och serviceintäkter betalas fortsatt normalt till vår verksamhet.

Köparen av fastigheten C-View, det angolanska Finansministeriet, har fortsatt att betala vårt dotterbolag i Angola i enlighet med avtalet. Första betalningen av totalt sex betalningar inkom tidigare i år i sin helhet och efter det har ytterligare betalningar gjorts. Fram till 31 mars i år har totalt 20,2 procent av avtalad köpeskilling betalats.

Priserna på fastighetsmarknaden i Angolas huvudstad Luanda börjar se attraktiva ut för att eventuellt genomföra transaktioner i. Bolaget överväger att sälja alternativt omvandla befintliga enklare bostadshus, vilka genererar lägre intäkter, till lägenheter som kan generera högre intäkter. Samtidigt öppnar sig möjligheter att kapitalisera på den starka kassalikviditeten som Bolaget har i dotterbolaget i Angola för att identifiera och möjligen förvärva nya fastighetstillgångar i Angola med potentiellt bra intäkter, och på så sätt stärka tillgångsportföljen på samma gång. Sådana försäljningar, ombyggnationer och/eller förvärv är beroende av att de rätta marknadsförutsättningarna infinner sig.

Energy

Vi är alla medvetna om den senaste tidens prisnedgång i oljepriset, som ett resultat i nedgång i efterfrågan orsakade av corona-pandemin, men också inbladning av politiskt tryck på oljeproduktion och oljepriset. Vi tar givetvis hänsyn till alla sådana omständigheter i vår förvaltning av befintliga tillgångar inom affärsområdet Energy. Sydafrika har infört stora nedstängningar i samhället till följd av covid-19. Vår partner och licensoperatören Africa Energy har informerat oss om att ansökan att gå in i nästa prospekteringsfas för licensen Block 2B, vilket innefattar borrning av prospekteringsbrunn, samt behandlingen av utfarmningen där två nya partners kommer in i licensen (som vi rapporterade om i pressmeddelande den 25 februari) nu ligger hos myndigheterna i Sydafrika för behandling och godkännande. Vidare har vi nu också meddelats av våra partners i licens Block P i Ekvatorialguinea (Vaalco Energy och Atlas Petroleum) att Ministry of Mines and Hydrocarbons, till följd av det negativa tryck som orsakats av corona-pandemin, så får alla oljebolag som verkar i Ekvatorialguinea en förlängning av sina prospekteringslicenser med två år.

Framåt

Styrelsen och ledningen kan givetvis bekräfta att vi genomlider en mycket svår period för närvarande, och vi vill försäkra våra aktieägare att vi fortsätter att driva bolaget med försiktighet. Vi utforskar och genomför förändringar för att minska Bolagets kostnader både i moderbolag, i våra operativa bolag och inom båda affärsområdena för att hålla i våra likvida medel nogsamt. Vi försöker i den mån det är möjligt att skjuta på kostnader i framtiden.

Denna information är sådan information som Crown Energy AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 maj 2020 vid den tidpunkt som är angiven av Crown Energys nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.