Crown Energy: uppdatering kring försäljningen av fastigheten C-View i Luanda

Crown Energy AB (publ) ("Crown Energy", "Bolaget") har erhållit betalningar överstigande en tredjedel av det avtalade försäljningspriset för fastigheten C-View Smart Business Park ("C-View") i Luanda, Angola. Enligt avtalet har den angolanska staten via finansministeriet ("Köparen") rätt till de ekonomiska rättigheterna för tillgången i och med detta.

Den 30 april 2019 ingick Crown Energy ett avtal om försäljning av fastigheten C-View i Angola. Köparen är den angolanska staten via finansministeriet ("MINFIN"). Transaktionen görs i angolansk kwanza och avtalades att betalas över tre år, med en inflationskompensation som ska betalas av köparen tillsammans med slutbetalning. Efter att en tredjedel av det överenskomna inköpspriset betalades skulle köparen få ekonomisk kontroll över fastigheten C-View och också få tillgång till den. Vid den tidpunkten skulle Crown Energy enligt IFRS 5-standarden realisera de intäkter och kostnader som är förknippade med transaktionen. Datum för överföring av ekonomisk kontroll har ännu inte fastställts, men förväntas att genomföras under andra kvartalet 2021. Crown Energy har vid tidpunkten för denna publikation fått cirka 38 procent av den totala köpeskillingen.

Vänligen kontakta Andreas Forssell, VD, Crown Energy AB