Crown Energy AB: Bokslutskommuniké 2015

Fjärde kvartalet 2015

• Ingen omsättning redovisas.
  • Rörelseintäkter uppgår till 140 (0) TSEK och rörelseresultatet uppgick till -2 361 (-3 370) TSEK, vilka främst består i personal- och övriga externa kostnader.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -3 733 (-6 489) TSEK, motsvarande -0,07 (-0,23) SEK per aktie.
  • Investeringar i prospekterings-och utvärderingstillgångar uppgick till 655 (515) TSEK.

12 månader 2015

• Ingen omsättning redovisas.
  • Rörelseintäkter under 2015 uppgår till 73 (0) TSEK. Rörelseresultatet uppgick till -8 644 (-9 448) TSEK, vilka främst består i personal- och övriga externa kostnader.
  • Resultatet efter skatt uppgick till -15 577 (-21 859) TSEK, motsvarande -0,35 (-0,76) SEK per aktie.
  • Investeringar i prospekterings-och utvärderingstillgångar under perioden uppgick till 3 688 (3 830) TSEK, exklusive omräkningsdifferenser samt investeringar i form av förvärv.
  • Under första kvartalet 2015 tillträddes aktierna i det brittiska bolaget Simbo Petroleum No.2 Ltd, vilket innehar 40,5% i licensen Block 2B i Sydafrika. Genom förvärvet, ökade bolagets prospekterings- och utvärderingstillgångar i form av licenser med totalt 55 355 TSEK.

VD:s kommentar

Bästa Aktieägare och Investerare,

2015 har passerat med stora händelser för Crown Energy och samtidigt med ett minst sagt utmanande världsmarknadspris på råolja. Vi har över året dels tillträtt bolaget som innehar andelar i licensblock 2B i Sydafrika, och har vidare farmat ut densamma tillgången till Lundinbolaget Africa Energy i en för Crown Energy spännande affär.  Under året har också undertecknad tillträtt som VD för Bolaget. En portion av bibehållning av den inslagna vägen, och en portion förnyelse ska kunna borga för en fortsatt spännande resa för Crown Energy. Anpassning till rådande marknadsförutsättningar är ständigt pågående och vi arbetar med att söka ytterligare några intressanta affärer i våra tillgångar och samtidigt utvärderar vi möjligheterna för att få till en kassaflödesgenererande affärsgren i en framtid.

Oljepriset hämmar oljeindustrin i stort, men skapar samtidigt utrymme för nya affärer. Prisraset inleddes under 2014 och lade en stor hämsko inledningsvis på affärer inom branschen. Men vi har kunnat skönja en lättnad där ett par affärer som indirekt och direkt påverkat oss är exempel på att det lossnat. Ett exempel är Maersk som farmat in till Africa Oils tillgångar i en större affär som offentliggjordes under fjärde kvartalet förra året. Men även vår affär med Africa Energy i Block 2B är ett tecken på att det i vart fall börjar ske en del affärer mellan bolagen inom oljeindustrin igen.

Affärsmässiga vägval som inverkat på bolagets utveckling

Sedan kvartal tre och framåt har vi arbetat hårt med att se över befintlig affärsmodell för Crown Energy. Vi måste anpassa oss till rådande klimat och utvärdera och vara beredda för att kunna verka både i lägre oljepris och/eller för det fall det vänder uppåt. Därför analyseras både möjligheterna till att kunna införliva en kassaflödesgenererande verksamhet och fortsatta förbättringar för att hitta farm-in partners till befintliga tillgångar. Med genomförda aktiviteter i vår kapitalstruktur under kvartal två, utfarmningen i kvartal fyra och slutligen kapitalisering nu på nyåret, så har vi kunnat fortsätta arbetet med att ta nästa steg för att stärka upp Bolagets finansiella ställning framgent. Det kommer att vara oerhört viktigt att ha en stark finansiell ställning i dessa tider av fortsatt osäkerhet kring oljepriset. Vi vill vara med i marknaden, där aptiten från större oljebolag har varit låg under den senaste ett- till tvåårsperioden, men där vi skönjer vissa attitydförändringar nu. Det är tidigt att säga att det är ett trendbrott, men vi tror på ökade aktiviteter under 2016 och då vill vi vara beredda både på sälj- och på köpsidan. Vi kommer att vara med när saker och ting börjar att röra på sig igen, det har vi idag positionerat oss för.

Framtidsutsikter

Crown Energy är väl positionerat med en balanserad portfölj av spännande projekt med stor utvecklingspotential. Vi har fortsatt vårt förändringsarbete med kostnadsbesparingar på sådant som inte är direkt nödvändigt, men ökar istället takten på områden som kan leda till nya finansiärer eller partners. I våra kontakter med bolag i vår intressesfär ser vi nu en klart och tydlig förändring i syn på framtiden och då främst på oljeprisets utveckling. Många vi pratar med tror på en uppgång i oljepriset inom 2016 eller början av 2017. Av den anledningen finns det en hel del intressenter som tror att det går att göra intressanta investeringar inom olja och gas just nu. Om man spekulerar i att vi befinner oss i eller runt en bottennivå på oljepriset så går det att göra affärer till bra priser. Vi märker en stor attitydförändring runt om i branschen just nu. Och det är därför vi tror att det finns de som kommer att farma in eller investera på annat sätt i våra projekt för att förädla dessa och synliggöra dess värdepotential, där vi tillsammans kan åtnjuta en gemensam uppgång när och om vändningen kommer såsom vissa spekulerar. Vi är fortsatt väl rustade med tillgångar som befinner sig i geologiskt attraktiva områden med rimligare utvecklingskostnader än många andra projekt runt om i världen.

Vi har just genomfört en kapitalanskaffning vilket gör att det omedelbara kapitalbehovet är undanröjt. Vi för utöver detta fortsättningsvis ett flertal processer parallellt, som ska kunna resultera i betydande finansiella genombrott för Crown Energy. Dessa ska passa väl ihop med den något omarbetade strategi som Bolaget arbetar med. Vi kommer fortsätta att arbeta för att ta en eller flera av dessa pågående processer i hamn, och på så sätt skapa solida förutsättningar för ett långsiktigt och livskraftigt Crown Energy. Vi hoppas att kunna informera marknaden och er aktieägare någonting konkret i en närtid. Det är som med all affärsverksamhet, ingenting är klart förrän det finns på papper och pengar finns i systemet.

Vi tror på ett intressant och spännande 2016 och vi har fortsatt tro på våra tillgångar och att vi kommer att kunna kapitalisera på dem. Vi tror att vi ska kunna skapa värden för Er, våra aktieägare.

Andreas Forssell

VD Crown Energy AB (publ)

Crown Energy AB (publ) offentliggör ovan information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 februari 2016, kl. 8:30.