Crown Energy AB: Bokslutskommuniké 2020

Fjärde KVARTALET – OKTOBER-DECEMBER 2020

• Omsättningen uppgick till 4 798 (11 182) TSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till -8 974 (-8 388) TSEK.
  • Finansnetto uppgick till 4 697 (45 999) TSEK.
  • Värdeförändringar avseende fastighetstillgångar uppgick under perioden till 19 683
    (-10 511) TSEK.
  • Resultatet före skatt uppgick till 15 405 (27 100) TSEK, och resultatet efter skatt uppgick till 24 743 (18 696) TSEK, motsvarande 0,05 (0,04) SEK per aktie.

HELÅRet – JANUARI-DECEMBER 2020

• Omsättningen uppgick till 28 968 (51 516) TSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till -16 083 (-996) TSEK.
  • Finansnetto uppgick till 60 524 (112 981) TSEK.
  • Värdeförändringar avseende fastighetstillgångar uppgick under perioden till 2 114 (94 198) TSEK.
  • Resultatet före skatt uppgick till 46 554 (206 183) TSEK, och resultatet efter skatt uppgick till 45 046 (133 599) TSEK, motsvarande 0,09 (0,28) SEK per aktie.

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER rapporteringsperioden JANUARI-DECeMBER 2020

• Framsteg i den sydafrikanska licensen Block 2B - Crown Energys partner Africa Energy har skrivit under två utfarmningsavtal samt ansökt om att gå in i nästa licensfas där en borrning är planerad till andra kvartalet 2021.
  • Från januari 2020 och fram till dess att denna bokslutskommuniké släpps, har spridningen av covid-19-viruset haft stora effekter på den globala världsekonomin. Effekterna är fortfarande svåra att överblicka och förutsättningarna ändras dagligen.
  • Från 1 januari 2020 justeras inte längre de angolanska räkenskaperna för inflation (i enlighet med IAS 29). Detta till följd av att Angola, för närvarande, inte längre anses vara ett höginflationsland.
  • Den 15 juni offentliggjorde Bolaget att man ingår ett avtal om förvärv av 10 stycken lägenheter på totalt cirka 1 000 kvm i byggnaden ”Ocean Corner” i det främsta bostads- och affärsområdet i Angolas huvudstad Luanda.
  • Crown Energy får betalningar från köparen av fastigheten C-View som avtalades om försäljning under 2019. Totalt har 33,1 procent erhållits av avtalad köpeskilling.

Bästa Aktieägare och Investerare,

Som en konsekvens av covid-19-pandemin under detta år har, helt naturligt, gjort att mycket av vårt arbete kretsat kring att förvalta befintlig verksamhet, se till att vår personal och kunder mår bra och förbereda för framtida affärer. Samtidigt har vi kunnat genomföra en del affärer inom vårt affärsområde Asset Development and Management i vår befintliga angolanska marknad. Detta resulterade i att Bolaget förvärvade 10 lägenheter på totalt cirka 1 000 kvm i det främsta bostads- och affärsområdet i Angolas huvudstad Luanda. Vi kommer att fortsätta prioritera affärer i den marknaden, främst mot bakgrund att där finns historisk kompetens- och kontaktbas, samt kapitalresurser till följd av försäljningen av C-View-fastigheten under 2019. Självklart är det för närvarande svårare att utveckla nya affärer på nya geografiska marknader till följd av covid-19-situationen i världen. Försiktighet och återhållsamhet har kännetecknat året som gått. Detta har lett till att en del utvecklingsprojekt har fått läggas på is eller avslutats. I anslutning till detta så har nödvändiga och verkningsfulla kostnadsbesparingar gjorts, vilket fått en del negativa effekter av engångskaraktär på årets resultat. Ett exempel är att vi stänger ner vår legala enhet I Nederländerna, som istället bidrar till minskade kostnader fragment.

Asset Development and Management

Angolas regering har infört hårda restriktioner för människor att röra sig fritt, till följd av utbrottet av covid-19. Fastighetsverksamheten har under året löpt på med relativt oförändrad omfattning jämfört med innan pandemin. Dock ser marknaden ut att försvagas ju längre pandemin och restriktionerna håller på. Crown Energy har lyckats att finna lösningar för att kunna bibehålla full service till sina hyresgäster samtidigt som vi efterlever de angolanska reglerna för hälsa och säkerhet och samtidigt värnar om vår personals- och kunders hälsa och säkerhet.

Under perioden gick nettoomsättningen ned med 39 procent jämfört med samma period föregående år till 29 759 (48 788) TSEK. Minskningen beror i stort på försvagningen av den angolanska valutan gentemot svenska kronan. Kostnaderna (fastighetsrelaterade, övriga externa och personal) uppgick till -44 027 (-51 677) TSEK, en minskning med -15 procent jämfört med 2019. Kostnader för 2020 inkluderar poster av engångskaraktär om -8 196 TSEK. Dels avsättningar för äldre kundfordringar om -3 819 TSEK och nedskrivningar av upparbetade projektkostnader till följd av nedstängningen av nederländska strukturen med -4 377 TSEK. Köparen av fastigheten C-View, det angolanska Finansministeriet, har fortsatt att betala vårt dotterbolag i Angola. Första betalningen av totalt sex betalningar inkom tidigare under året i sin helhet och efter det har ytterligare betalningar gjorts. Fram till att denna rapport släppts har totalt 33,1 procent av avtalad köpeskilling betalats.

Energy

Det kraftiga oljeprisfallet under första kvartalet 2020 har stannat upp och återhämtat sig under andra halvan av året. Priset för Brentolja har stabiliserats över 50 USD per fat mot slutet av året och till och med över 60 USD per fat fram till idag. Världsefterfrågan på olja är fortfarande lägre till följd av covid-19-pandemin, men utbudet har mött efterfrågan bättre under andra halvan av 2020. Vi tar givetvis hänsyn till alla sådana omständigheter i vår förvaltning av befintliga tillgångar inom affärsområdet Energy. Sydafrika har infört stora nedstängningar i samhället till följd av covid-19. Vår partner och licensoperatören Africa Energy har informerat oss om att ansökan att gå in i nästa prospekteringsfas för licensen Block 2B och ligger hos myndigheterna i Sydafrika för behandling och godkännande. Detta innefattar borrning av prospekteringsbrunn (borrkostnader som Crown Energy har finansierat enligt tidigare utfarmningsavtal med Africa Energy), Gazania-1, med förväntad borrstart under tredje kvartalet 2021, samt behandlingen av utfarmningen där två nya partners kommer in. Med oljepris över 60 USD per fat så ser detta projekt väldigt spännande ut, om det visar sig att prospekteringsborrningen får ett positivt utfall.

Oljepris på dagens nivåer kan fortsätta att stimulera marknaden att investera i sådana projekt som Crown Energy har. Vad gäller Madagaskar, så löpte den nuvarande licensperioden ut i november 2019. Crown Energy har ansökt om ytterligare förlängning och diskuterar detta med myndigheterna.  Feedback inväntas från myndigheterna innan beslut tas om bästa vägen framåt för Bolaget vad gäller denna licens. Men vid dagens oljepris ser våra projekt attraktiva ut, inklusive att hitta en partner/köpare till vår tillgång i Irak

Nya affärer förblir Bolagets viktigaste målsättning. I nuläget, med pågående covid-19-pandemi tar detta dock fortsatt längre tid än vad vi har hoppats på. Av den anledningen fortsätter ledning och styrelse att fokusera på att minska kostnader, såväl i operativ verksamhet som i overhead.

Andreas Forssell,

VD Crown Energy

Denna information är sådan som Crown Energy är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-02-24 08:30 CET.

Vänligen kontakta Andreas Forssell, VD, Crown Energy AB