Crown Energy AB: Delårsrapport januari-juni 2020

ANDRA KVARTALET – APRIL-JUNI 2020

• Omsättningen uppgick till 8 247 (12 492) TSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till 24 (1 861) TSEK.
  • Finansnetto uppgick till 19 676 (15 427) TSEK.
  • Värdeförändringar avseende fastighetstillgångar uppgick under perioden till -2 529 (-133 974) TSEK.
  • Resultatet före skatt uppgick till 17 171 (151 262) TSEK, och resultatet efter skatt uppgick till 13 730 (108 572) TSEK, motsvarande 0,03 (0,23) SEK per aktie.

HALVÅRET – JANUARI-JUNI 2020

• Omsättningen uppgick till 17 355 (25 538) TSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till -5 826 (4 863) TSEK.
  • Finansnetto uppgick till 49 261 (39 621) TSEK.
  • Värdeförändringar avseende fastighetstillgångar uppgick under perioden till -8 715 (103 913) TSEK.
  • Resultatet före skatt uppgick till 34 720 (148 397) TSEK, och resultatet efter skatt uppgick till 25 033 (86 333) TSEK, motsvarande 0,5 (0,18) SEK per aktie.

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER RAPPORTERINGSPERIODEN JANUARI-JUNI 2020

• Den Framsteg i den sydafrikanska licensen Block 2B - Crown Energys partner Africa Energy har skrivit under två utfarmningsavtal.
  • Från januari 2020 och fram till dess att denna delårsrapport släpps, har spridningen av covid-19-viruset haft stora effekter på den globala världsekonomin. Effekterna är fortfarande svåra att överblicka och förutsättningarna ändras dagligen. Pandemin har inte påverkat Koncernens resultat under det första halvåret.
  • Från 1 januari 2020 justeras inte längre de angolanska räkenskaperna för inflation (i enlighet med IAS29). Detta till följd av att Angola inte längre anses vara ett höginflationsland.
  • Den 15 juni offentliggjorde Bolaget att man ingår ett avtal om förvärv av 10 stycken lägenheter på totalt cirka 1 000 kvm i byggnaden ”Ocean Corner” i det främsta bostads- och affärsområdet i Angolas huvudstad Luanda.

VD HAR ORDET

BÄSTA AKTIEÄGARE OCH INVESTERARE,

Som vi har tidigare kommunicerat så arbetar vi med att söka nya affärer för vårt affärsområde Asset Development and Management i vår befintliga angolanska marknad. Detta har nu resulterat i att Bolaget den 15 juni ingick avtal om förvärv av 10 stycken lägenheter på totalt cirka 1 000 kvm i byggnaden ”Ocean Corner” i det främsta bostads- och affärsområdet i Angolas huvudstad Luanda. Vi kommer att fortsätta prioritera affärer i den marknaden, främst mot bakgrund att där finns historisk kompetens- och kontaktbas, samt kapitalresurser till följd av försäljningen av C-View-fastigheten under 2019. Självklart är det svårare att utveckla nya affärer på nya geografiska marknader till följd av covid-19-situationen i världen.

ASSET DEVELOPMENT AND MANAGEMENT

Trots att Angolas regering har infört hårda restriktioner för människor att röra sig fritt, till följd av utbrottet av covid-19, har fastighetsverksamheten under kvartalet löpt på med relativt oförändrad omfattning jämfört med föregående kvartal. Detta tack vare att Crown Energy funnit lösningar för att kunna bibehålla full service till sina hyresgäster samtidigt som vi efterlever de angolanska reglerna för hälsa och säkerhet.

Under perioden gick nettoomsättningen ned med 32 procent jämfört med samma period föregående år till 17 355 (25 538) TSEK. Minskningen beror på försvagningen av den angolanska valutan gentemot svenska kronan, då nettoomsättningen i lokal valuta ökat med 8 procent i samma period. Kostnaderna för andra kvartalet (fastighetsrelaterade, övriga externa och personal) uppgick till -8 052 (-10 791) TSEK, en minskning med -25,4 procent jämfört med andra kvartalet 2019.

Köparen av fastigheten C-View, det angolanska Finansministeriet, har fortsatt att betala vårt dotterbolag i Angola. Första betalningen av totalt sex betalningar inkom tidigare i år i sin helhet och efter det har ytterligare betalningar gjorts. Fram till att denna rapport släppts har totalt 25,5 procent av avtalad köpeskilling betalats.

ENERGY

Det kraftiga oljeprisfallet under första kvartalet i år har stannat upp och delvis återhämtats. Priset för Brent-olja har stabiliserats över 40 USD per fat under juni och fram till idag. Detta anses vara ett resultat av att utbud och efterfrågan kommit i större balans, där framförallt minskad produktion av skifferolja minskat totalt utbud. Produktion av skifferolja anses vara oekonomiskt vid oljepriser under 55 USD per fat, därför minskar den produktionen snabbt vid prisfall som under första halvåret i år. Världsefterfrågan på olja är fortfarande lägre till följd av covid-19-pandemin, men utbudet har mött efterfrågan bättre ju längre in i 2020 vi kommit. Vi tar givetvis hänsyn till alla sådana omständigheter i vår förvaltning av befintliga tillgångar inom affärsområdet Energy. Sydafrika har infört stora nedstängningar i samhället till följd av covid-19. Vår partner och licensoperatören Africa Energy har däremot informerat oss om att ansökan att gå in i nästa prospekteringsfas för licensen Block 2B, vilket innefattar borrning av prospekteringsbrunn, Gazania-1, med förväntad borrstart under första kvartalet 2021, samt behandlingen av utfarmningen där två nya partners kommer in i nu ligger hos myndigheterna i Sydafrika för behandling och godkännande. Vidare har vi nu också meddelats av våra partners i licens Block P i Ekvatorialguinea (Vaalco Energy och Atlas Petroleum) att Ministry of Mines and Hydrocarbons, till följd av det negativa tryck som orsakats av covid-19-pandemin, ger alla oljebolag som verkar i Ekvatorialguinea en förlängning av sina prospekteringslicenser med två år.

Det är givetvis mycket svårt att sia om oljepriset framöver, eftersom det till stor del har påverkats av pågående covid-19-pandemi, och ingen vet hur länge den kan tänkas pågå, eller vilken påverkan den fortsättningsvis kommer att ha på marknaderna. De flesta analytiker tror dock på ett oljepris kring 50 till 60 USD per fat på lite längre sikt. Oljepris på dessa nivåer kan fortsätta att stimulera marknaden att investera i sådana projekt som Crown Energy har. Vad gäller Madagaskar, så löpte den nuvarande licensperioden ut i november 2019. Crown Energy har ansökt om ytterligare förlängning och diskuterar detta med myndigheterna. Däremot fortsätter Crown Energy att utvärdera licensens värde. Crown Energy kommer att invänta feedback från myndigheterna innan vi beslutar om den bästa vägen framåt för Bolaget vad gäller denna licens.

Nya affärer förblir Bolagets viktigaste målsättning. I nuläget, med pågående covid-19-pandemi tar detta dock fortsatt längre tid än vad vi har hoppats på. Av den anledningen fortsätter ledning och styrelse att fokusera på att minska kostnader, såväl i operativ verksamhet som i overhead

Andreas Forssell,VD Crown Energy

PM 200821 Crown Energy AB Delårsrapport H1 2020

Denna information är sådan information som Crown Energy AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 augusti 2020 vid den tidpunkt som är angiven av Crown Energys nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

Vänligen kontakta Andreas Forssell, VD, Crown Energy AB