Crown Energy AB: Delårsrapport januari-mars 2020

FÖRSTA KVARTALET – JANUARI-MARS 2020

• Omsättningen uppgick till 9 108 (13 046) TSEK.

• Rörelseresultatet uppgick till -5 851 (3 002) TSEK.
  • Finansnetto uppgick till 29 585 (24 194) TSEK.
  • Värdeförändringar avseende fastighetstillgångar uppgick under perioden till -6 186 (-30 061) TSEK.
  • Resultatet före skatt uppgick till 17 549 (-2 865) TSEK, och resultatet efter skatt uppgick till 11 303 (-22 239) TSEK, motsvarande 0,02 (-0,05) SEK per aktie.

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER RAPPORTERINGSPERIODEN JANUARI-MARS 2020

• Framsteg i den sydafrikanska licensen Block 2B - Crown Energys partner Africa Energy har skrivit under två utfarmningsavtal.
  • Från januari 2020 och fram till dess att denna delårsrapport släpps, har spridningen av covid-19-viruset haft stora effekter på den globala världsekonomin. Effekterna är fortfarande svåra att överblicka och förutsättningarna ändras dagligen. Pandemin har inte påverkat Koncernens resultat under det första kvartalet.
  • Under kvartalet har oljepriset fallit drastiskt till strax under 30 USD per fat. Nedgången har inte haft någon finansiell effekt på Koncernens resultat och finansiella ställning under första kvartalet.
  • Från 1 januari 2020 justeras inte längre de angolanska räkenskaperna för inflation (i enlighet med IAS29). Detta till följd av att Angola inte längre anses vara ett höginflationsland

HÄNDELSER EFTER RAPPORTERINGSPERIODENS SLUT

• Crown Energy meddelade den 21 april att på grund av rådande omständigheter, med pågående pandemi, skjuter Bolaget fram årsstämman 2020 från den 27 april 2020 till en ännu ej bestämd tidpunkt. Årsstämma kommer att hållas senast den 30 juni.

För fullständig rapport se bifogad pdf.

Denna information är sådan information som Crown Energy AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 maj 2020 vid den tidpunkt som är angiven av Crown Energys nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.