Crown Energy AB: Delårsrapport januari-september 2021

Tredje KVARTALET – Juli-SEPTEMBER 2021

Omsättningen uppgick till 4 626 (6 993) TSEK.

Rörelseresultatet uppgick till -6 787 (-1 283) TSEK.

Finansnetto uppgick till -8 095 (6 679) TSEK.

Värdeförändringar avseende fastighetstillgångar uppgick under perioden till -28 802 (-8 854) TSEK.

Resultatet före skatt uppgick till -43 684 (-3 458) TSEK, och resultatet efter skatt uppgick till -38 832 (-4 731) TSEK, motsvarande -0,08 (-0,01) SEK per aktie.

delårsperioden – JANUARi-september 2021

Omsättningen uppgick till 15 188 (24 171) TSEK.

Rörelseresultatet uppgick till -18 558 (-7 109) TSEK.

Finansnetto uppgick till -6 953 (55 940) TSEK.

Värdeförändringar avseende fastighetstillgångar uppgick under perioden till -46 132 (-17 569) TSEK.

Resultatet före skatt uppgick till -71 643 (31 262) TSEK, och resultatet efter skatt uppgick till -64 244 (20 303) TSEK, motsvarande -0,13 (0,04) SEK per aktie.

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER rapporteringsperioden januari-September 2021

Från 1 januari i år är Michail Shatkus Crown Energys CFO.

Den 13 april meddelade Bolaget att betalningar erhållits överstigande en tredjedel av det avtalade försäljnings-priset för fastigheten C-View Smart Business Park i Luanda, Angola.

Den 15 april meddelade Crown Energy att Bolaget lämnar hela sin 5-procentiga andel i Block P-licensen i Ekvatorial-guinea.

Den 19 april meddelade Crown Energy att man tecknat en avsiktsförklaring med Wildcat Petroleum Plc, ett oljebolag noterat på London Stock Exchange (LSE: WCAT).

Den 20 april meddelade Crown Energy att partner Africa Energy Corp ("Africa Energy") erhållit myndighets-godkännande för slutförandet av deras två utfarmnings-avtal för Block 2B i Sydafrika.

Den 7 juni meddelade Crown Energy att VD Andreas Forssell har informerat styrelsen att han slutar i Bolaget.

Den 15 september nominerades Yoav Ben Eli till ny VD för Crown och utnämningen formaliserades den 22 oktober.

VIKTIGA HÄNDELSER EFTER rapporteringsperioden

Den 20 oktober meddelades om ingånget avtal om försäljning av majoriteten av tillgångar inom Energy.

Den 27 oktober meddelade Bolaget att man mottagit den första betalningen om USD 75 miljoner med ytterligare betalningar om USD 105 miljoner över kommande fem år. Den totala ersättningen kan uppgå till USD 450 miljoner, under förutsättning att tilläggsköpeskilling blir aktuellt under earn-out klausuler. Effekten av betalningen kommer att synas i årsbokslutet 2021.

15 november pressmeddelades ny strategi för Bolaget.

15 november pressmeddelades en kallelse till extra bolagsstämma att hållas den 17 december.

BÄSTA AKTIEÄGARE OCH INVESTERARE,

Det är oerhört spännande att få skriva till er som ny VD för Crown Energy. Som ni vet har jag suttit i styrelsen de senaste fem åren. Vi går in i det sista kvartalet i år efter att ha slutfört en mycket betydande och omvälvande transaktion som har tagit en lång tid att förhandla fram, vilket slutade i ett bra resultat för Crown Energy och våra aktieägare. Vi har i oktober fått  ett tillskott kontanter på 75 MUSD, och kommer att ha säkrade inbetalningar om 105 MUSD under de kommande fem åren, med möjlighet att få betydande ytterligare delbetalningar i förvärvsersättning till Bolaget och dessutom är Bolaget skuldfritt.

FRAMTIDSVISION OCH STRATEGI

Jag tänker styra och växa Crown in i en ny, socialt ansvarsfull riktning som också omfattar ett ansvarsfullt men bestämt utträde ur olje- och gasindustrin.

Det vetenskapliga samförståndet är att världen måste uppnå nettonollutsläpp av växthusgaser i mitten av århundradet för att undvika klimatförändringarnas negativa effekter. Detta ger oss inget annat val än att överväga att minska vårt beroende av energi från fossila bränslen. Det är dags att ta ett fast steg mot en förändring. Den senaste tidens branschskiften har klargjort att företagen måste vidta stränga åtgärder för ESG om de vill gå in i det föränderliga ekonomiska ekosystemet och ha tillgång till kapital för tillväxt.

Vi måste minska våra koldioxidutsläpp till en acceptabel nära netto noll samtidigt som vi fortsätter att tillgodose våra energibehov. Att utveckla en solid strategi för att göra det är den verkliga utmaningen. En strategi som fokuserar på hållbar tillväxt i den nya världen, på ledande industrier, teknik, förbättring av gamla företag och omvandling av dem till att bli mer ESG-kompatibla, samtidigt som den utformas med alla tankar till förmån för våra aktieägare. Som exempel inkluderas:

A.  Miljö - Co2 minskning och lagring, fastighetsinvesteringar med energieffektiva projekt.

B.  Social - Förbättring av hälso- och sjukvårdsteknik, telemedicinska (framtiden för sjukvård) projekt och investeringar, Med-Tech projekt.

Under de kommande månaderna och åren är det min avsikt, tillsammans med vår erfarna styrelse, att driva företaget till en ny riktning och att helt lämna olje- och gasvärlden, på ett fast och ansvarsfullt sätt. Samtidigt har jag för avsikt att presentera styrelsen nya investeringsmöjligheter, eftersom vi är övertygade om att klimatförändringsutmaningarna ger många möjligheter från de strategiexempel som beskrivs ovan, strategier som vi redan kan, som fastigheter, och andra, som ska analyseras och godkännas/utvecklas, och jag är säker på att vi kan ta vårt företag till en ny era, investera klokt och ansvarsfullt, prestera finansiell utveckling och samtidigt ta hand om "moder natur".

Vi kommer att upprätthålla en ständig och öppen dialog, med marknaden och aktieägarna, med avseende på de olika investeringar och framsteg som uppnåtts och strävar efter att vara bäst i det vi gör.

ASSET DEVELOPMENT AND MANAGEMENT

Det gläder mig att kunna rapportera att vi nu ser en förbättrad ekonomisk situation i Angola, som bör båda gott för 2022. Den angolanska kwanza har också börjat stärkas mot US-dollarn vilket kommer att vara positivt för oss.

Under årets första nio månader 2021 gick nettoomsättningen ned med 38 procent jämfört med samma period föregående år. I gengäld minskar fastighetskostnaderna för rapporteringsperioden med 17 procent och uppgick till -8 236 (-9 665) TSEK. Periodens rörelseresultat uppgick till -18 558 (-7 190).

Köparen av fastigheten C-View, det angolanska Finansministeriet, har fortsatt att betala vårt dotterbolag i Angola. Andra betalningen av totalt sex betalningar inkom tidigare i år i sin helhet och efter det har ytterligare betalningar gjorts. Fram till 30 september i år har totalt 50 procent av avtalad köpeskilling betalats.

Energy

Oljepriset har nyligen gått över 80 US-dollar per fat. Trots prisökningar på olja är aktiviteter inom industrin fortfarande hämmade på grund av covid-19-pandemin, vilket främst leder till övergripande förseningar i projektutvecklingen. På block 2 B i Sydafrika genomförde vår operatör Azinam och övriga partners en havsbottenundersökning av borr platsen och operatören för nu förhandlingar med olika borriggentreprenörer för borrning av Gazania-1-brunnen. Crown Energy har en 10-procentig andel och enligt tidigare utfarmningsavtal kommer de andra licenspartnerna att bära alla kostnader för Crown Energy i samband med nästa borrning inom licensområdet.

På våra övriga Energy-tillgångar, som tidigare rapporterats den 20 oktober, har vi framgångsrikt ingått ett avtal med en köpare som har rätt att förvärva Crowns upstream olje- och gastillgångar, inklusive Irak och Madagaskar, för en total ersättning på upp till 450 MUSD före avdrag för transaktionskostnader.

För Madagaskar löpte den nuvarande licensperioden ut i november 2019. Crown har tidigare ansökt om ytterligare en förlängning och fortsätter att diskutera detta med myndigheterna.

EXTRA BOLAGSSTÄMMA

Vi har kallat till en extra bolagsstämma fredagen den 17 december för att godkänna de föreslagna ändringarna av Crown Energys bolagsordning för att styra om riktningen för bolaget in i den nya kommersiella riktningen som informerats om ovan. Jag kommer också att bjuda in er investerare att delta i en frågestund, där jag kommer att kunna beskriva min nya vision och ytterligare detaljer samt svara på era frågor

Slutligen vill jag tacka Andreas Forssell för all hans tjänst i Bolaget under de senaste tio åren och önska honom lycka till i sina nya kommersiella satsningar.

Yoav Ben Eli

CEO, Crown Energy

Denna information är sådan som Crown Energy är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 november 2021, kl. 13.00 CET.

Vänligen kontakta Yoav Ben-Eli, VD, Crown Energy AB

+46 76 312 97 93