Crown Energy AB: Halvårsrapport januari-juni 2021

andra KVARTALET – april-juni 2021

• Omsättningen uppgick till 4 879 (9 108) TSEK.
  • Omsättningen uppgick till 5 683 (8 247) TSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till -8 461 (24) TSEK.
  • Finansnetto uppgick till 5 925 (19 676) TSEK.
  • Värdeförändringar avseende fastighetstillgångar uppgick under perioden till -5 891 (-2 529) TSEK.
  • Resultatet före skatt uppgick till -8 426 (17 171) TSEK, och resultatet efter skatt uppgick till -8 669 (13 730) TSEK, motsvarande -0,02 (0,03) SEK per aktie.

halvåret – JANUARI-juni 2021

• Omsättningen uppgick till 10 562 (17 355) TSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till -11 770 (-5 826) TSEK.
  • Finansnetto uppgick till 1 142 (49 261) TSEK.
  • Värdeförändringar avseende fastighetstillgångar uppgick under perioden till -17 330 (-8 715) TSEK.
  • Resultatet före skatt uppgick till -27 958 (34 720) TSEK, och resultatet efter skatt uppgick till -25 412 (25 033) TSEK, motsvarande -0,05 (0,05) SEK per aktie.

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER rapporteringsperioden januari-juni 2021

• Från 1 januari i år är Michail Shatkus Crown Energys CFO. Han har verkat som tf. CFO sedan juni 2020 då förre CFO lämnade Bolaget.
  • Den 13 april meddelade Bolaget att betalningar erhållits överstigande en tredjedel av det avtalade försäljnings-priset för fastigheten C-View Smart Business Park i Luanda, Angola. Enligt avtalet har den angolanska staten via finansministeriet rätt till de ekonomiska rättigheterna för tillgången i och med detta.
  • Den 15 april meddelade Crown Energy att Bolaget lämnar hela sin 5-procentiga andel i Block P-licensen i Ekvatorial-guinea. Efter en tid av noggrant övervägande har styrelsen beslutat att de ekonomiska utsikterna för projektet inte uppfyller Crown Energys förväntan om potentiell avkast-ning gentemot bedömd risk. Detta har resulterat i en nedskrivning om 5 192 TSEK.
  • Den 19 april meddelade Crown Energy att man tecknat en avsiktsförklaring (Memorandum of Understanding eller ”MoU”) med Wildcat Petroleum Plc, ett oljebolag noterat på London Stock Exchange (LSE: WCAT), som utvecklar blockchainteknik och kryptovaluta för finansiering av olje- och gasprojekt.
  • Den 20 april meddelade Crown Energy att partner Africa Energy Corp ("Africa Energy") erhållit myndighets-godkännande för slutförandet av deras två utfarmnings-avtal för Block 2B i Sydafrika. Crown Energy välkomnar med det också nya partners Azinam Limited och Panoro Energy ASA till licensen, där också Azinam Limited tar över operatörskapet från Africa Energy.
  • Den 7 juni meddelade Crown Energy att VD Andreas Forssell har informerat styrelsen att han slutar i Bolaget.

BÄSTA AKTIEÄGARE OCH INVESTERARE,

Det här är en av de sista delårsrapporterna som jag kommer att avlämna som VD för Crown Energy. Det har varit min arbetsvardag sedan ett drygt årtionde och i över sex av de senaste åren som verkställande direktör. Under min ledning har Bolaget förvandlats till ett kassaflödesgenerande bolag med flera affärsområden, Energy och Asset Development and Management. Detta har visat sig vara en framgångsrik strategi att ha just dessa affärsområden tillsammans. Och vi fortsätter att kapitalisera på synergierna som uppstått i denna dubbla affärsstrategi. Vi arbetar hårt för att skapa ett starkt partnerskap, alternativt en försäljning av ett eller flera av våra tillgångar inom affärsområdet Energy. Vi hoppas att kunna offentliggöra något kring detta framöver. Bolagets styrelse arbetar för att hitta en ersättare på VD-posten och kommer att ha detta klart innan min uppsägningstid löper ut den 6 december i år.

ASSET DEVELOPMENT AND MANAGEMENT

Under första halvåret 2021 gick nettoomsättningen ned med 39 procent jämfört med samma period föregående år, vilket förvisso är en viss förbättring än för första kvartalet i år. Minskningen beror till största del på den sedan några år kontinuerliga försvagningen av den angolanska valutan. I gengäld minskar fastighetskostnaderna för rapporteringsperioden med 40 procent och uppgick till -4 254 (-7 121) TSEK. Övriga externa kostnader har också minskat och uppgick till -7 704 (-10 002) TSEK, vilket är en minskning om 23 procent jämfört med samma period föregående år. Periodens rörelseresultat om -11 770 (-5 826) är kraftigt påverkat av nedskrivning om TSEK -5 192 av projekt Block P i Ekvatorialguinea som Bolaget lämnade i april. Detta påverkar dock inte kassaflödet.

Köparen av fastigheten C-View, det angolanska Finansministeriet, har fortsatt att betala vårt dotterbolag i Angola. Andra betalningen av totalt sex betalningar inkom tidigare i år i sin helhet och efter det har ytterligare betalningar gjorts. Fram till 30 juni i år har totalt 43 procent av avtalad köpeskilling betalats. Efter rapporteringsperiodens slut så har Crown Energy fått ytterligare 5 procent av köpeskillingen.

ENERGY

Oljepriset har fortsatt att fluktuera kring 65–75 USD per fat. Trots det befinner vi oss fortfarande i en besvärlig tid med förseningar till följd av covid-19-pandemin. Sydafrika har fortfarande stora nedstängningar i samhället. Därför är det extra glädjande att myndigheterna slutligen givit sitt godkännande till vår licenspartner Africa Energy Corps utfarmningsaffär av delar av sitt innehav i Block 2B. Detta innebär att licensen tillförs två nya partners, Azinam och Panoro Energy, där den förstnämnde blir ny operatör. Detta innebär också att arbetet nu kan koncentreras till att borra den sedan länge efterlängtade prospekteringsbrunnen Gazania-1 på licensen. Operatören har tidigare uppgivit en uppskattad prospektstorlek på upp till 349 miljoner fat, vilket är väldigt attraktivt, speciellt givet dagens oljeprisnivåer. Crown Energys 10-procentiga andel är fullt finansierad genom farmout-avtal med Africa Energy genom nästa borrningsfas. Gazania-1 har förväntad borrstart senare under 2021.

Vad gäller Madagaskar, så löpte den nuvarande licensperioden ut i november 2019. Crown Energy har ansökt om ytterligare förlängning och diskuterar detta med myndigheterna. Feedback inväntas från myndigheterna innan beslut tas om bästa vägen framåt för Bolaget vad gäller denna licens. Men vid dagens oljepris ser våra projekt attraktiva ut, inklusive att hitta en partner/köpare till vår tillgång i Irak.

Nya affärer förblir Bolagets viktigaste målsättning. I nuläget, med pågående covid-19-pandemi tar detta dock fortsatt längre tid än vad vi har hoppats på. Av den anledningen fortsätter ledning och styrelse att fokusera på att minska kostnader, såväl i operativ verksamhet som i overhead.

Andreas Forssell,

VD Crown Energy

Denna information är sådan som Crown Energy är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-08-20 08:30 CET.