Crown Energy AB: Halvårsrapport januari-juni 2023

PRESSMEDDELANDE 2023-08-18

andra KVARTALET –APRIL -JUNI 2023

Omsättningen uppgick till 10 179 TSEK (10 334).

Rörelseresultatet uppgick till -12 266 TSEK (-7 467).

Finansnetto uppgick till 114 669 TSEK (79 786).

Orealiserade värdeförändringar på fastigheter uppgick till -18 978
TSEK (2 931).

Resultatet före skatt uppgick till 83 426 (75 251) TSEK, och resultatet efter skatt uppgick till 69 839 (59 948) TSEK, motsvarande 0,15 (0,13) SEK per aktie.

RapporteringsPeriod – jANuari-Juni 2023

Omsättningen uppgick till 20 864 TSEK (17 647).

Rörelseresultatet uppgick till -30 777 TSEK (-15 149).

Finansnetto uppgick till 128 387 TSEK (47 510).

Orealiserade värdeförändringar på fastigheter uppgick till -26 968 TSEK (11 653).

Resultatet före skatt uppgick till 70 642 TSEK (44 014) och resultatet efter skatt uppgick till 55 785 TSEK (32 905) motsvarande 0,12 (0,07) per aktie.

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER HALVÅRET

Den 10 januari 2023 ingick Crown Energy en avsiktsförklaring att förvärva 85% av en företagsgrupp inom medicintekniksektorn.

Den 3 februari 2023 förvärvade Crown Energy 85% av SmarTee S.a.r.l., vilket är moderbolag till AccYouRate Group som fokuserar på medicintekniska teknologier inom smarta textilier, för en köpeskilling om EUR 163 miljoner varav EUR 75 miljoner betalades vid signering. För mer information se not 8.

Den 27 april bekräftade Crown Energy mottagandet av ytterligare 8 miljoner USD vilket innebär ett totalt mottaget belopp på 99 miljoner USD under det avtal som tecknades i oktober 2021.

Den 27 april meddelade Crown Energys att dess majoritetsägda bolag AccYouRate nu tar sin banbrytande smarta T-shirt-teknologi till kommersiell produktion.

Crown meddelade den 11 maj att man lämnar licensen i Sydafrika, Block 2B, och återlämnar sina andelar till övriga partners i samarbetsbolaget.

Den 23:e maj publicerade Crown Energy delresultat från AccYouRates senaste studie vars fokus var på pediatrisk funktionsnedsättning. Studien som samordnades av universitetssjukhuset i Siena visade att AccYouRates teknik där en t-shirt mäter patientdata kan ge tillförlitliga och lätt tolkbara data för att bättre förstå effekterna av behandlingar och vård i hemmet, som sedan kan ge information om lämpliga insatser.

Den 31:a maj annonserade Crown Energy beslutet att utvärdera möjligheterna att notera sina aktier på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm. Ett listbyte kan förväntas ske under det andra halvåret 2023.

Årsstämman hölls den 1:a juni.

Bästa Aktieägare och Investerare,

Vi är nöjda och ser fram emot den nya strategiska inriktningen för Crown Energy som nu transformeras till ett bolag som investerar i grön tillväxt och hållbarhet, med ett fokus på medicinkteknik. Startskottet för vår nya inriktning skedde i samband med att vi under hösten 2021 avyttrade den större delen av våra tillgångar inom energi. Vårt fokus på den nya inriktningen blev tydligare i maj 2023 när vi meddelade att vi har dragit oss ur den sydafrikanska licensen. Detta avslutar vårt aktiva deltagande i olje- och gasindustrin. I januari 2023 tog vi ett stort steg i vår nya riktning genom att förvärva 85% av SmarTee S.a.r.l., ett företag med säte i Luxemburg som är moderbolag till den italienskregistrerade AccYouRate Group.  Den totala köpeskillingen är 163 miljoner euro, varav vi nu har betalat 75 miljoner euro och resten betalas i 8 delbetalningar var sjätte månad.

AccYouRate Group fokuserar på bärbar teknik (så kallade "wearables") av medicinsk hälsomätning och innehar flertalet patent med fokus på avancerad och banbrytande teknik.  AccYouRate producerar bärbara textilier, för närvarande i form av en "smart T-shirt" som möjliggör övervakning av bärarens hälsosignaler och överföring av dessa till molnet, där en omfattande biomedicinsk databas upprätthålls.

Vi ser ett stort värde i vår teknik, från de smarta plagg som produceras, de hälsoövervakningstjänster som vi tillhandahåller, den medicinska information som samlas in genom våra algoritmiska analyser, de medicinska förutsägelserna som kan extrapoleras från dessa data och den omfattande databasen med medicinsk information som AccYouRate nu bygger upp.

Nu planerar vi att öka vår synlighet för investerare genom att ändra vår notering till Nasdaq First North. Vi har nyligen förbättrat vår webbplats för att vara mer transparent och optimera tillgång till information för våra investerare.

ASSET DEVLOPMENT AND MANAGEMENT

Marknaden för kontors- och bostadsuthyrning i Angola fortsätter att förbättras om än i svag takt.  Det mer stabila högre oljepriset samt den ekonomiska tillväxten i landet har varit viktiga faktorer för att stärka marknaden.  Under andra kvartalet minskade dock, genom nedgången i Kwanza-kursen, såväl vårt resultat som värdet på våra tillgångar i Angola i SEK.

Även om pristrycket fortsätter att bestå ser vi fortfarande lägre vakansgrader i våra fastigheter och förväntar oss att efterfrågan kommer att förbli relativt stabil med tanke på attraktiviteten hos dessa fastigheters lägen. Affärsområdet Asset Management and Development är för närvarande föremål för en strategisk översyn.

ENERGI

Våra intäkter från tillgången i Irak enligt försäljningsavtalet från oktober 2021 fortsätter att komma in regelbundet. Vi har nu hittills fått in totalt 99 miljoner USD med ytterligare 81 miljoner USD, vilka är garanterade, som kommer att betalas enligt kontraktet före oktober 2026.

I maj meddelade vi att vi dragit oss ur den sydafrikanska licensen. Detta avslutar vårt aktiva deltagande i olje- och gasindustrin. Jag är trygg i hur Crown nu driver våra nuvarande affärsområden samtidigt som vi går in i den nya mer hållbara affärsriktningen, och jag ser verkligen fram emot att fortsätta denna resa och att få ut det mesta av vad framtiden har att erbjuda.

Yoav Ben Eli

VD, Crown Energy

Denna information är sådan som Crown Energy är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 augusti 2023, kl. 23:45 CET.

Vänligen kontakta Yoav Ben-Eli, VD, Crown Energy AB

+46 76 312 97 93

Crown Energy är en internationell koncern med historia inom kundanpassade lösningar för boende, kontor och relaterade tjänster samt prospektering inom olja och gas. Koncernen är nu dedikerad till sin transformation till en mer socialt och miljömässigt ansvarsfull verksamhetsinriktning som bidrar till en positiv förändring, med fokus på medicinteknik och att förbättra sitt gröna fotavtryck. För mer information, vänligen besök www.crownenergy.se.