Crown Energy AB: Helårsrapport januari-december 2022

FJÄRDE KVARTALET – OKTOBER-DECEMBER  2022

Omsättningen uppgick till 7 840 (5 577) TSEK.

Nedskrivning av prospekteringstillgångar uppgick till 176 787 (900) TSEK

Rörelseresultatet uppgick till -184 341 (-8 568) TSEK.

Finansnetto uppgick till 62 082 (28 542) TSEK.

Orealiserade värdeförändringar på fastigheter uppgick till 3 670    (13 536) TSEK.

Resultatet före skatt uppgick till -118 589 (33 511) TSEK, och resultatet efter skatt uppgick till -107 213 (33 616) TSEK, motsvarande -0,22 (0,07) SEK per aktie.

HELÅR – JANUARi-DECEMBER 2022

Omsättningen uppgick till 39 369 (20 764) TSEK.

Nedskrivningar av prospekterings- och utvärderingstransaktioner uppgick till 176 787 SEK (6 091).

Rörelseresultatet uppgick till -201 099 (-27 089) TSEK.

Finansnetto uppgick till 163 555 (21 589) TSEK.

Orealiserade värdeförändringar på fastigheter uppgick till 19 921     (-32 596) TSEK.

Resultatet före skatt uppgick till -17 622 (-38 095) TSEK, och resultatet efter skatt uppgick till -7 989 (-30 592) TSEK, motsvarande -0,02 (-0,06) SEK per aktie.

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER rapporteringsperioden januari-DECEMBER 2022

Den 3 mars 2022 meddelade Crown Energy att joint venture Block 2B offshore i Sydafrika har tecknat ett avtal om en halvt nedsänkbar rigg, Island Innovator, för att borra en brunn vid Gazania-1 senast i oktober 2022.

Crown Energy meddelade den 21 april och 21 oktober 2022 att den andra respektive tredje delbetalningen om USD 8 miljoner vardera betalats till Bolagets konto i enlighet med avtalet om avyttring av majoriteten av dess olje- och gastillgångar som undertecknades den 20 oktober 2021. Det totala belopp som erhållits i enlighet med avtalet sedan oktober 2021 uppgår till 91 miljoner USD.

I september 2022 meddelade Bolaget att riggen Island Innovator var mobiliserad och på väg till borrplatsen vid Gazania-1. Borrningsaktivitet i oktober resulterade inte i några fyndigheter av kommersiella kvantiteter av kolväten och brunnen pluggas och överges som planerat.

Den 29 november meddelade styrelsen för Crown Energy att den inte längre anser att det är fördelaktigt för företaget ur kommersiell eller miljömässig synvinkel att försöka omförhandla och fortsätta med Madagaskarlicensen, och att tillgången kommer att nedskrivas under Q4 2022.

I tillägg till ovan har styrelsen för Crown Energy också beslutat att skriva ner den Sydafrikanska licensen i Q4 2022.

Under 2022 initierade Crown Energy exekveringen av att förflytta Bolaget i en ny och mer socialt och miljömässigt ansvarsfull riktning, med fokus på medicinteknik och att förbättra sitt gröna fotavtryck.

VIKTIGA HÄNDELSER EFTER rapporteringsperioden

Den 10 januari 2023 ingår Crown Energy en avsiktsförklaring att förvärva 85% av en företagsgrupp inom medicintekniksektorn.

Den 3 februari 2023 förvärvar Crown Energy framgångsrikt 85% av SmarTee S.a.r.l., vilket är moderbolag till AccYouRate Group som fokuserar på medicintekniska teknologier inom smarta textilier, för en köpeskilling om EUR 163 miljoner varav EUR 75 miljoner betalades vid signering.

BÄSTA AKTIEÄGARE OCH INVESTERARE,

Först och främst vill jag rikta er uppmärksamhet mot den större förändring vi har genomfört i verksamhetsinriktningen inom Crown in upptakten av 2023, alltså efter att denna rapporteringsperiod avslutats. I januari signerade vi en avsiktsförklaring som i februari följdes av ett förvärvsavtal gällande 85% av SmarTee S.a.r.l., ett bolag i Luxemburg som är moderbolag till det i Italien registrerade AccYouRate Group. Den totala köpeskillingen är EUR 163 miljoner av vilket vi nu betalat EUR 75 miljoner och återstoden avbetalas med EUR 9 miljoner var sjätte månad. AccYouRate Group fokuserar på bärbara medicintekniska teknologier och innehar patent för avancerade teknologier inom smarta textilier och datainsamlingsalgoritmer för analys och prediktering av flertalet medicinska tillstånd.

Ovan är ett mycket spännande steg framåt och en stor ändring i Crowns inriktning inom den snabbt växande och socialt hållbara medicintekniska världen. Detta indikerar också en stabil startpunkt för vidare exekvering av vår nya vision att förflytta Crown mot mer socialt och miljömässigt hållbara affärsområden. Jag är stolt att se att vi nu påbörjat transformationen av vårt bolag, med fördel för både planeten och våra aktieägare. Vår styrelse utvärderar nu olika alternativ för såväl Crowns existerande som nya affärsområden. Detta inkluderar en utvärdering av vår nuvarande listning för att säkerställa att Crown, som nu fokuserar på investeringar i snabbväxande teknologier, är strategiskt positionerat för att växa och skapa värde för våra aktieägare även framöver.

ASSET DEVELOPMENT AND MANAGEMENT

Vi har under 2022 sett en mild förbättring på marknaden för kontorsuthyrning i Angola. Det förhöjda oljepriset och inträdet av nya riggar i landet är viktiga faktorer som spelar in i utsikterna för en ljusare framtid. Även att valutakursen för Kwanza har stärkts har varit fördelaktigt för oss.

Även om prispressen kvarstår ser vi låga vakansgrader i våra fastigheter och förväntar oss att efterfrågan förblir stabil med tanke på att dessa fastigheter är attraktivt belägna.

ENERGY

Under perioden har fokus framförallt legat på att, tillsammans med våra joint venture partners, påbörja borrningen i Gazania-1 brunnen i Block 2B i Sydafrika. Borrningsriggen mobiliserades och ankom från Norge under sensommaren. Förberedelserna gick enligt plan med undantag för smärre förseningar på grund av dåligt väder och borrningen kunde påbörjas under den första halvan av oktober.

Tyvärr blev utfallet inte vad projektets joint venture partners hade räknat med och ingen kommersiell gångbar mängd olja kunde hittas. Initiativets joint venture inväntar fortsatt fullständig information gällande resultaten och planerna för licensen. Efter att operatören tillhandahållit råd och mer information avseende borresultatet kommer vi tillsammans med våra partners utvärdera om och i så fall hur vårt engagemang i detta projekt ska fortlöpa. Vi vill påminna om att Crown Energy inte belastas med kostnader för detta projekt och att resultatet, även om det var en besvikelse, inte påverkar bolaget och dess finansiella position nämnvärt.

När det gäller vår Manja-licens i Block 3108 på Madagaskar har vi, som tidigare kommunicerats, beslutat att inte omförhandla licensen eftersom den inte har kommersiell bärkraft för Crown. Detta är ett direkt resultat av de kraftigt ökade kostnaderna relaterade till projektet och det faktum att vi lämnar projekt som vi tror kommer innebära en negativ miljöpåverkan.

Jag känner tillförsikt till det sätt som Crown nu hanterar vår existerande affär samtidigt som vi förflyttar oss mot vår mer hållbara verksamhetsinriktning, och jag ser fram emot att fortsätta på denna resa och bäst tillvarata vad framtiden har att erbjuda.

Vänligen se vår hemsida för en bolagspresentation för AccYouRate Group.

Yoav Ben Eli

VD, Crown Energy

Denna information är sådan som Crown Energy är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 februari 2023, kl. 23.57 CET.

Vänligen kontakta Yoav Ben-Eli, VD, Crown Energy AB

+46 76 312 97 93