• Crown Energy/

Crown Energy AB: Operationell uppdatering och korrigering av tidigare Q1- och Q2-rapporter från Crown Energy

INSIDERINFORMATION: Detta är en uppdatering om den senaste utvecklingen inom Crown Enrgys verksamhet. Uppdateringen innehåller betydande korrigeringar för Q1 och Q2 rapporterna, där de finansiella kostnaderna för koncernen uppskattades vara 94 MSEK högre, på grund av omvärdering av en icke monetär skuld. Crown Energy vill också informera om att de inte kommer att fortsätta omförhandlingen av Mania-licensen i Block 3108 på Madagaskar, vilket kommer att påverka Crown Energys finansiella rapporter under det fjärde kvartalet 2022.

KORRIGERING AV FINANSIELLA RAPPORTER FÖR Q1 OCH Q2

Crown Energy har identifierat ett misstag i tidigare publicerade Q1- och Q2-rapporter. De betalningar som CE erhåller i enlighet med försäljningsavtalet av den 20 oktober 2021 i enlighet med IFRS-reglerna redovisas som förutbetalda intäkter som adderar till företagets skulder i balansräkningen. Denna skuld är av icke-monetär karaktär och ska därför redovisas till avistavärdet på transaktionsdagen. I rapporterna för första och andra kvartalet omvärderades denna position till de kvartalsvisa stängningskurserna, vilket genererade en extra kostnad på 94 000 TSEK. Dessa kostnader har inte återförts under respektive period och påverkar därmed räkenskaperna för hela 9-månadersperioden 2022. Rapporten som ska publiceras i morgon kommer att innehålla denna korrigering.

EN STARK KASSA

Crown är fortsatt i en mycket positiv och stark position vad gäller bolagets kassa. Cirka 870 MSEK finns I fritt kassaflöde och 150 MSEK i ränteinvesteringar. Därutöver tillkommer en säker inkomst på 16 miljoner USD per år i enlighet med villkoren i bolagets försäljnings- och köpavtal från oktober 2021 samt kommande betalningar för fastigheten C-view i Angola. Crown är mot bakgrund av detta mycket väl positionerat ekonomiskt för att driva nya projekt och möjligheter.

UPPDATERING GÄLLANDE AKTUELLA PROJEKT

ENERGI

Gazania-1 brunnen i Block 2B i Sydafrika

Som tidigare kommunicerats rapporterade våra joint venture-partners ett nedslående resultat för den senaste borraktiviteten, utan att hitta någon kommersiellt gångbar mängd olja. När Operatören har lämnat ytterligare råd och information om brunnsresultaten kommer vi tillsammans med våra partners att besluta om och hur vårt engagemang i detta projekt ska fortsätta. Crown Energy påminner marknaden om att vi inte hade några tillhörande kostnader för brunnen. Även om resultatet inte var i linje med våra förhoppningar och förväntningar har de finansiella kostnaderna och effekterna på Crown varit minimala.

MANJA-LICENS I BLOCK 3108 I MADAGASCAR

Sedan den nuvarande licensen upphörde i november 2019 har det varit ett uppehåll under toppen av covid-perioden, följt av diskussioner med Madagaskars myndigheter för att ansöka om ytterligare två års förlängning av Block 3108 Manja-licensen.

Crown försökte hela tiden säkra en branschpartner för att dela tillhörande risker och utgifter för projektet. Myndigheterna uttryckte en stark önskan om att en brunn skulle borras på licensen och kostnadsberäkningarna för en sådan brunn var cirka 40 miljoner dollar.

Kostnaderna för sådana operationer har ökat dramatiskt under senare delen av 2022 och vi har blivit särskilt medvetna om denna betydande industriomfattande ökning sedan borriggen kom på plats och driftstarten inleddes för Block 2 B-brunnen i Sydafrika.

Inget balanserat och initierat beslut kunde fattas om Manja-licensen förrän oljekällan på Block 2 B hade borrats och därför har denna situation först nu utkristalliserats till en kommersiell verklighet för Crown. Därför anser vi att det korrekta beslutet för närvarande är att skriva ned det värde som tillskrivits Madagaskar i våra räkenskaper i enlighet med IFRS-villkoren.

Under loppet av 2022 har driftskostnaderna för gränsprospektering av olja och gas överstigit de fördelar som en ökning av oljepriset inneburit. Detta pris ligger för närvarande på cirka 85 USD/fat. Den främsta anledningen till detta är bristen på tillräcklig olje- och gasrelaterad infrastruktur för att stödja borraktiviteter på Madagaskar och Manja-licensen. Crown visste, och hade alltid planerat för, att importera utrustning och material från andra länder.

Emellertid har Crown nu information om att kostnaderna för att importera en lämplig landrigg för borrning av en brunn, utöver försörjningen av alla nödvändiga material och utrustning för detta, plus kostnaderna för att mobilisera och transportera allt från möjliga försörjningsbaser, kommer att vara betydande. De senaste stora prisökningarna för material i samband med borraktiviteter har skapat en tung kostnadsbörda - en utveckling som verkligen inte kunde förutses när Crown gick in i projektet.

Utöver detta är vi nu mycket medvetna om de potentiellt negativa miljöeffekterna av att driva en framtida borrning på land i området, vilket inte är i linje med den uppdaterade strategin att flytta Crown i en riktning som sätter hållbarhet främst. Crown har under lång tid gjort klart att man vill gå bort från olja och gas och gå mot en koldioxidneutral framtid. Styrelsen måste därför omvärdera Crown Energys framtida engagemang i  i Madagaskar.

Därför, under de nuvarande omständigheterna som vi ser dem, anser Crowns styrelse inte längre att det är fördelaktigt för vårt företag att ur kommersiell eller miljömässig synvinkel försöka omförhandla och fortsätta med Madagaskarlicensen. Licensen och kopior av all datainsamling och sökning som utförs av Crown Energy kommer att lämnas tillbaka och förbli i händerna på Madagaskars myndigheter, således kommer tillgången att skrivas ned under fjärde kvartalet 2022.

Per den 30 september 2022, för nedskrivningsändamål, är värdet på licensen 114 991 TSEK. Den uppskjutna skatteskulden uppskattas till -19 307 TSEK. Den totala effekten av nedskrivningen av licensvärdet kommer att visas i Q4-rapporten.

UPPDATERING GÄLLANDE NY VERKSAMHETSINRIKTNING

Som tidigare kommunicerats avser vi att använda tillgänglig likviditet för att göra investeringar i snabbväxande segment som medicinteknik, telemedicin och på längre sikt CO2-bindning. Vi räknar med att en första investering inom ett av dessa områden kommer att ske inom en snar framtid.

Denna information är sådan information som Crown Energy AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 november 2022 kl. 08.30 CET.

Yoav Ben-Eli, CEO Crown Energy AB +46 76 312 9793

ABOUT CROWN ENERGY

OM CROWN ENERGY Crown Energy är en internationell koncern som erbjuder specialanpassade lösningar för bostäder, kontor och kringservice samt är verksam inom olje- och gasprospektering i Afrika och Mellanöstern. För mer information besök gärna www.crownenergy.se