Crown Energy AB: Tremånadersrapport 2022

FÖRSTA KVARTALET – JANUARI - MARS 2022

Omsättningen uppgick till 7 315 (4 879) TSEK.

Rörelseresultatet uppgick till -16 227 (-3 310) TSEK.

Finansnetto uppgick till -48 086 (-4 783) TSEK.

Värdeförändringar avseende fastighetstillgångar uppgick under perioden till
8 722 (-11 440) TSEK.

Resultatet före skatt uppgick till -47 767 (-19 533) TSEK, och resultatet efter skatt uppgick till -43 573 (-16 743) TSEK, motsvarande -0,09 (-0,04) SEK per aktie.

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER rapporteringsperioden januari-MARS 2022

Den 3 mars 2022 meddelade Crown Energy att joint venture Block 2B offshore i Sydafrika har tecknat ett avtal om en halvt nedsänkbar rigg, Island Innovator, för att borra en brunn vid Gazania-1 senast i oktober 2022.

VIKTIGA HÄNDELSER EFTER  RAPPORTERINGSPERIODEN

Crown Energy meddelade den 21 april 2022 att den andra delbetalningen om USD 8 miljoner betalats till Bolagets konto i enlighet med avtalet om avyttring av majoriteten av dess olje- och gastillgångar som undertecknades den 20 oktober 2021. Det totala belopp som erhållits i enlighet med avtalet sedan oktober 2021 uppgår till 83 miljoner USD.

Bästa Aktieägare och Investerare,

Det gläder mig att kunna rapportera att vår kassa är fortsatt mycket stark. Från kvartalets utgång har vi haft en fri kassa på över 664 MSEK.  I april 2022 erhöll vi den första delbetalningen på 8 miljoner USD och kommer att erhålla ytterligare en säker intäkt om 97 miljoner USD under de kommande fem åren, med stor möjlighet att erhålla ytterligare betydande milstolpesbetalningar i tilläggsköpeskilling till Bolaget. Dessutom har Crown ingen skuld. Enligt IFRS redovisningsregler behandlar vi de belopp vi har erhållit som uppskjuten inkomst. Det bör också noteras att denna transaktion och inkomst inte på något sätt är relaterad till eller påverkas av de sanktioner som införts till följd av konflikten i Ukraina.

FRAMTIDSVISION OCH STRATEGI

Crown Energy fortsätter att utveckla sina planer på att gå in i en ny och mer socialt ansvarsfull riktning, med fokus på medicinteknikindustrin och på att förbättra vårt gröna fotavtryck genom att expandera till koldioxidavskiljningsmöjligheter. Samtidigt ser vi de kraftiga ökningarna av oljepriset och efterfrågan på energi. Det är mitt fortsatta mål att förvalta våra olje- och gastillgångar i syfte att uppnå ett mycket ekonomiskt fördelaktigt och vältat utträde ur olje- och gasindustrin för vårt företag, i sinom tid.

Vi arbetar för att minska våra koldioxidutsläpp till en acceptabel nära netto noll samtidigt som vi fortsätter att möta våra energibehov.   Vår strategi fokuserar på ansvarsfull och hållbar tillväxt och denna strategi omfattar:

A.  Miljö - Den mångmiljard dollar växande CO2 som fångar världs-, mark- och fastighets - och skogsbruksinvesteringar i energieffektiva projekt för koldioxidavskiljning.

B.  Social - Förbättrad hälso- och sjukvårdsteknik, tillväxt inom tele-medicin (som vi ser som en mycket viktig del av sjukvårdens framtid) projekt och investeringar, Medical-Tech-projekt.

Vi fokuserar nu på ett litet antal nya och spännande investeringsmöjligheter inom de områden som jag har beskrivit ovan då vi fortsätter att vara övertygade om att dessa nya investeringsområden kommer att ge stor tillväxt och ekonomiskt givande möjligheter för Crown.

Som jag sa tidigare ska vi upprätthålla en ständig och öppen dialog, som en bolagspolicy, med marknaden och aktieägarna, och jag ser fram emot att träffa våra aktieägare vid vår kommande årsstämma den 15 juni 2022.

Asset Development and Management

Det gläder mig att kunna rapportera att vi fortsätter att se en förbättrad ekonomisk situation i Angola, som bör fortsätta under 2022. Den angolanska ekonomin tar fart mer. Uthyrningsgraden på våra fastigheter ökar. Den angolanska kwanza har förblivit starkare mot den amerikanska dollarn. Allt detta är positivt för oss.

Under första kvartalet 2022 ökade nettoomsättningsintäkterna med 50 procent jämfört med samma period föregående år.  Det beror både på en 10-procentig ökning av intäkterna i lokal valuta och förstärkningen av Kwanza mot SEK. Å andra sidan har fastighetsrelaterade kostnaderna för rapportperioden ökat och uppgick till KSEK -5 922
(-2 200).  Periodens rörelseresultat uppgår till KSEK -7 682 (-3 310).

Köparen av C-View-fastigheten, det angolanska finansministeriet, har fortsatt att betala vårt dotterbolag i Angola. Delbetalningar har fortsatt att göras.  Vid utgången av detta kvartal har totalt 64 procent av den överenskomna köpeskillingen betalats.

Energy

Oljepriset har ökat till över 100 dollar per fat och gaspriserna har också fortsatt att öka.  Oljeindustrin kommer att vara mycket upptagen, i vår opinion, under 2022..  Detta beror främst på effekterna av den pågående konflikten i Ukraina, den minskade effekten av Covid 19-pandemin och en ökad global efterfrågan på energi.

På Block 2 B i Sydafrika gör operatören, Azinam, som nu ägs av Eco Atlantic, de sista förberedelserna för borrningen av brunnen, efter att ha tecknat borrkontraktet i mars för Island Innovator-riggen för att borra vår brunn. Vi förväntar oss att riggen kommer att mobilisera från Norge till Sydafrika under sommaren med sikte på att spädda brunnen under det 3:e/4:e kvartalet i år.  Crown Energy äger 10 procent och i enlighet med ett tidigare farm-out-avtal kommer övriga licenspartners att stå för alla kostnader i samband med nästa borrning inom licensområdet, inklusive ytterligare brunnstester.

På våra övriga energitillgångar, som tidigare rapporterats den 20 oktober 2021, har vi framgångsrikt ingått ett försäljnings- och köpeavtal med en köpare som har rätt att förvärva Crown Energys olje- och gastillgångar uppströms, inklusive Irak med förbehåll för vissa villkor och optioner och Madagaskar, för en total köpeskilling på upp till 450 miljoner USD före avdrag för transaktionskostnader.

För Madagaskar löpte den nuvarande licensperioden ut i november 2019. Crown Energy har redan ansökt om ytterligare en förlängning och fortsätter att diskutera de möjliga villkoren för en förlängning med myndigheterna där.

Yoav Ben Eli

VD, Crown Energy

Denna information är sådan som Crown Energy är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 maj 2022, kl. 19.00 CET.

Vänligen kontakta Yoav Ben-Eli, VD, Crown Energy AB

+46 76 312 97 93