Crown Energy AB: Tremånadersrapport januari-mars 2023

Första KVARTALET – JAnuari-MARS 2023

Omsättningen uppgick till 10 685(7 313) TSEK.

Rörelseresultatet uppgick till -18 511 (-7 682) TSEK.

Finansnetto uppgick till 13 718 (32 276) TSEK.

Orealiserade värdeförändringar på fastigheter uppgick till 7 990 (13 536) TSEK.

Resultatet före skatt uppgick till -12 784 (-31 237) TSEK, och resultatet efter skatt uppgick till -14 054 (-27 043) TSEK, motsvarande -0,03 (0,06) SEK per aktie.

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER FÖRSTA KVARTALET

Den 10 januari 2023 ingick Crown Energy en avsiktsförklaring att förvärva 85% av en företagsgrupp inom medicintekniksektorn.

Den 3 februari 2023 förvärvade Crown Energy 85% av SmarTee S.a.r.l., vilket är moderbolag till AccYouRate Group som fokuserar på medicintekniska teknologier inom smarta textilier, för en köpeskilling om EUR 163 miljoner varav EUR 75 miljoner betalades vid signering.

VIKTIGA HÄNDELSER EFTER rapporteringsperioden

Den 27 april bekräftade Crown mottagandet av ytterligare 8 miljoner USD vilket innebär ett totalt mottaget belopp på 99 miljoner USD under det avtal som tecknades i oktober 2021.

Den 27 april meddelade bolaget att AccYouRate har tagit ett steg framåt i produktionen av sin ’smarta T-shirt’ som nyttjar polymetriskt bläck.

Crown meddelade även 11 maj att man lämnar licensen för Sydafrika Block 2B och returnerar sina andelar till övriga partners i samarbetsbolaget.

BÄSTA AKTIEÄGARE OCH INVESTERARE,

Vi arbetar hårt för att genomföra och bygga vidare på den stora förändring vi har gjort i Crowns företagsriktning sedan början av 2023. I februari tecknade vi ett aktieöverlåtelseavtal där vi har förvärvat 85% av SmarTee S.a.r.l., ett luxemburgskt företag som är moderbolag till den italienskregistrerade AccYouRate Group.  Den totala köpeskillingen är 163 miljoner euro, varav vi nu har betalat 75 miljoner euro och resten betalas i 8 delbetalningar var sjätte månad.

AccYouRate Group fokuserar på bärbar teknik av medicinsk hälsomätning och har olika patent med fokus på avancerad och banbrytande teknik.  AccYouRate producerar bärbara textilier, för närvarande i form av en "smart T-shirt" som möjliggör övervakning av bärarens hälsosignaler och överföring av dessa till molnet, där en omfattande biomedicinsk databas registrerar och analyserar.

Vi ser ett stort värde i vår teknik, från de smarta plagg som produceras, de hälsoövervakningstjänster som tillhandahålls, den medicinska information som samlas in genom våra algoritmiska analyser, de medicinska förutsägelserna som kan extrapoleras från dessa data och den omfattande databasen med medicinsk information som AccYouRate nu bygger upp.

Detta är ett mycket spännande steg framåt och en väsentlig kursändring för Crown in i den snabbt växande och socialt ansvarsfulla världen av medicinsk teknik. Vi har nu etablerat en solid utgångspunkt för att genomföra vår nya vision att förflytta Crown till mer socialt och miljömässigt hållbara branscher. Jag är verkligen stolt över att kunna rapportera att vi nu påbörjat denna resa för att omvandla vårt företag till gagn för både planeten och våra aktieägare. Vår styrelse fortsätter att titta på olika alternativ för Crowns nya verksamhet och för våra återstående befintliga verksamheter. Vi ser över vår nuvarande notering för att säkerställa att Crown, som nu fokuserar på att investera i teknik med hög tillväxt, är strategiskt positionerat för att växa och skapa värde för våra aktieägare framöver.

UTVECKLING OCH FÖRVALTNING AV TILLGÅNGAR

Marknaden för kontors- och bostadsuthyrning i Angola fortsätter att förbättras om än i svag takt.  Det stabila högre oljepriset samt den ekonomiska tillväxten i landet har varit viktiga faktorer för att stärka marknaden.  Förstärkningen av Kwanza-växelkursen har också varit till vår fördel. Även om pristrycket fortsätter att kvarstå ser vi fortfarande lägre vakansgrader i våra fastigheter och förväntar oss att efterfrågan kommer att förbli relativt stabil med tanke på attraktiviteten hos dessa fastigheters lägen.

ENERGI

Våra intäkter från oljefyndigheten i Irak enligt försäljningsavtalet från oktober 2021 fortsätter att komma in regelbundet. Vi har nu från och med april i år hittills fått totalt 99 miljoner USD med ytterligare 81 miljoner USD på väg att komma in i före oktober 2026.

I maj meddelade vi att vi dragit oss ur den sydafrikanska licensen. Detta avslutar vårt aktiva deltagande i olje- och gasindustrin. Jag är trygg i hur Crown nu driver våra nuvarande affärsområden samtidigt som vi går in i vår nya mer hållbara affärsriktning, och jag ser verkligen fram emot att fortsätta denna resa och att få ut det mesta av vad framtiden har att erbjuda.

Se även AccYouRate Groups webbplats för ytterligare information.

www.en.accyourate.com

Yoav Ben Eli

VD, Crown Energy

Denna information är sådan som Crown Energy är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 maj 2023, kl. 20:15 CET.

Vänligen kontakta Yoav Ben-Eli, VD, Crown Energy AB

+46 76 312 97 93

Crown Energy är en internationell koncern med historia inom kundanpassade lösningar för boende, kontor och relaterade tjänster samt prospektering inom olja och gas. Koncernen är nu dedikerad till sin transformation till en mer socialt och miljömässigt ansvarsfull verksamhetsinriktning som bidrar till en positiv förändring, med fokus på medicinteknik och att förbättra sitt gröna fotavtryck. För mer information, vänligen besök www.crownenergy.se.