• Crown Energy/

Crown Energy AB(publ) planerar vision och strategi för ett nytt Crown Energy - föreslår ändring av verksamhetsföremålet i bolagsordningen

INSIDERINFORMATION: Styrelsen för Crown Energy AB (publ)("Crown Energy" eller "Bolaget") har idag beslutat att inleda arbetet för en ny vision och strategi för ett nytt Crown Energy. Huvudinriktningen för strategin är att lämna olje- och gasbranschen på ett effektivt och ansvarsfullt sätt. Som ett led i denna förändring har styrelsen beslutat om att föreslå justering av verksamhetsföremålet i Bolagets bolagsordning för att inkludera utveckling av teknologi och applikationsportföljer inom miljö, livsmedel, hälsovård och sjukvård samt försäljning och licensiering av sådana system, och investera i, utveckla och avyttra bolag verksamma inom sådana verksamheter. Ändring av bolagsordningen kräver beslut av extra bolagsstämma vilken planeras att hållas den 17 december 2021. Kallelse till extra bolagsstämma kommer att offentliggöras separat idag.    ​​​​​​​

Uttalande från Yoav Ben-Eli, VD och styrelseledamot i Crown Energy:

”Det är dags för utrullning av en ny strategi, som omfattar en utfasning från olje- och gasindustrin -  TIME  for a new world for Crown Energy"

Det råder vetenskaplig konsensus om att världen måste uppnå netto nollutsläpp av växthusgaser senast i mitten av detta århundrade för att undvika fruktansvärda effekter av klimatförändringarna. Detta ger oss inget annat val än att överväga att minska vårt beroende av energi från fossila bränslen i allmänhet och olje- och gasindustrin i synnerhet.

Det är dags att ta ett konkret steg mot en förändring. Vi måste ta ansvar för de kommande generationerna, eftersom det annars snart kan vara försent. Den senaste tidens förändringar inom olika industrier har klargjort att företagen måste anpassa sig till ESG-åtgärder om de vill gå över till det föränderliga ekonomiska ekosystemet och ha tillgång till kapital för tillväxt.

En mängd utmaningar återstår att hanteras framöver, men det finns två stora utmaningar: att minska våra koldioxidutsläpp till en acceptabel noll-nivå samtidigt som vi fortsätter att tillgodose våra energibehov. Dessa utmaningar kan inte ignoreras, och vi är säkra på att Crown Energy har kompetens och förmåga att vara delaktiga och ta en ledande roll i denna stora strävan.

Att skapa en solid strategi för detta blir den verkligt stora utmaningen. En strategi som fokuserar på den nya världen, på ledande branscher, teknik, förändringar av existerande företag med gamla affärsmodeller och omvandla dessa till att vara ESG-kompatibla, samtidigt som detta genomförs med stor kompetens till förmån för våra aktieägare, för att till exempel inkludera:

1. Miljö – lagring av koldioxid, fastighetsinvesteringar i energieffektiva projekt, etc.

1. Socialt – utveckla och förbättra hälso- och sjukvårdsteknik, Telemedicinska (Framtiden för sjukvård) projekt och investeringar, Med-Tech-projekt etc.

Under de kommande månaderna och åren är det min avsikt, att tillsammans med vår erfarna och kunniga styrelse, förändra bolaget till att ha en ny riktning och strategi. Detta kan ta lite tid, uppskattningsvis 12 till 18 månader för att lämna olje- och gasbranschen, på ett effektivt och ansvarsfullt sätt. Samtidigt har vi för avsikt att presentera styrelsens nya investerings­möjligheter, eftersom vi är övertygade om att klimatutmaningarna skapar många möjligheter för framtiden bland annat från de systemförändringar som beskrivs ovan. System som vi redan har bred kunskap inom, som fastigheter, och andra möjligheter som ska analyseras och godkännas av styrelsen. Jag är säker på att vi kan ta vårt företag till en ny era, investera klokt och ansvarsfullt, och skapa god finansiell utveckling och samtidigt ta hand om "moder natur".

Vi kommer att upprätthålla en kontinuerlig och öppen dialog, med marknaden och aktieägarna, med avseende på de olika investeringar och delmål som uppnåtts och fortsätta att sträva efter att vara bäst i det vi gör.

Tack

Yoav Ben-Eli

Ändring av bolagsordning samt kallelse till extra bolagsstämma

Med beaktande av ovanstående, har styrelsen beslutat om att föreslå ändring av Bolagets bolagsordning i syfte att bredda Bolagets verksamhetsföremål till att inkludera utveckling av teknologi och applikationsportföljer inom miljö, livsmedel, hälsovård och sjukvård samt försäljning och licensiering av sådana system, och investera i, utveckla och avyttra bolag verksamma inom sådana verksamheter. Ändring av bolagsordningen kräver beslut av extra bolagsstämma vilken planeras att hållas den 17 december 2021. För ändring av bolagets bolagsordning krävs att aktieägare som representerar minst två tredjedelar av såväl de avgivna rösterna som de vid stämman företrädda aktierna biträder beslutet.

Fullständig information om de föreslagna ändringarna kommer att finnas i den Kallelse till extra bolagsstämma som kommer att offentliggöras separat idag.

Denna information är sådan som Crown Energy är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-11-15 18:50 CET.

Yoav Ben Eli, VD Crown Energy AB +46 763 12 97 93