Crown Energy lämnar sydafrikanskt joint venture

Crown Energy ägde en andel på 10 procent i ett joint venture Block 2B offshore i Sydafrika för oljeprospektering.

Sommaren 2022 meddelade Bolaget att riggen var mobiliserad och på väg till brunnen och borrningen påbörjades i oktober.  Borrningen påträffade inga kolväten i några kommersiella mängder och i november meddelades att brunnen skulle pluggas igen och överges som planerat.

Crown Energy har därför nu enligt Joint Operating Agreement skickat ett uttagsbrev till samriskbolaget, vilket innebär att övriga ägare tar över Crowns 10 andel procent i projektet. Detta kommer inte att få några ekonomiska konsekvenser för Crown Energy eftersom Crown redan har skrivit ner värdet på denna tillgång.

Yoav Ben-Eli, VD för Crown Energy:

"Vi har beslutat att ändra Crown Energys strategi från olja och gas till hållbara verksamheter som MedTech. Att avyttra det sydafrikanska innehavet är logiskt ur både ekonomiska och strategiska skäl."

Kontaktperson: Yoav Ben-Eli, VD Crown Energy AB +46 76 312 9793

Crown Energy är en internationell koncern med en historia av att tillhandahålla kundanpassade lösningar för bostäder, kontor och tillhörande tjänster samt olje- och gasprospektering i Afrika och Mellanöstern. Gruppen är nu dedikerad till ett strategiskifte till en ny och mer socialt och miljömässigt ansvarsfull affärsriktning som bidrar till positiv förändring, med fokus på medicinteknikindustrin och på att förbättra vårt gröna fotavtryck. För mer information, besök www.crownenergy.se