Crown Energy meddelar utfall i konvertibelåterköp

Crown Energy AB (publ) (”Crown Energy” eller ”Bolaget”) har avslutat erbjudandet om återköp av konvertibler. Återköp skedde till 10 kronor per konvertibel motsvarande konvertibelns nominella belopp och totalt återköptes konvertibler till ett värde motsvarande 66,4 miljoner kronor, vilket motsvarar ca 85 procent av den totala konvertibelskulden. De konvertibelinnehavare som valt att inte sälja sina konvertibler inom ramen för erbjudandet kvarstår i enlighet med ursprungliga villkor för konvertibeln och den fortsätter att handlas på NGM Equity som tidigare. Nästkommande räntebetalning för de som har kvar sina konvertibler betalas ut enligt plan den 4 maj 2015.

Betalning för de återköpta konvertiblerna kommer att regleras genom emittering av preliminärt 21 924 837 nya aktier efter ett beslut på årsstämman 13 maj 2015. Teckningskursen är 3,03 kronor per aktie och tar hänsyn till att återköpta konvertibler inte får sin ränta utbetald. Hade återköpet skett till nominellt belopp plus ett års ränta d.v.s. 10 procent ytterligare så hade teckningskursen varit 3,33 kronor per aktie, d.v.s. samma teckningskurs som föreslås i den företrädesemission som årsstämman har att besluta om. Vid emittering av de nya aktierna kan Bolagets aktiekapital komma att öka med cirka 635 820 kronor.

Anslutningsgraden i erbjudandet inkom något under den preliminära föraccept som tidigare kommunicerats. Detta berodde till stor del på att ett fåtal större konvertibelinnehavare valde att lösa in ett mindre belopp än föranmält. I viss mån uppvägdes detta av att ett flertal accepterande konvertibelinnehavare tillkom under acceptperioden.

"Det är positivt att vi nu har första delen av det relativt omfattande refinansieringsprogrammet på plats. I och med detta steg kommer Bolaget att kunna minska skuldsättningsgraden i en mycket stor utsträckning och räntekostnaderna för finansieringen minskar avsevärt. Vi är mycket tacksamma till de konvertibelinnehavare som väljer att vara med i en fortsatt utbyggnad av Crown Energy med en konkret förbättring av vår finansiella situation i ett första steg” säger Ulrik Jansson, Crown Energys VD.

Crown Energy AB (publ) offentliggör ovan information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 april 2015, kl 10:25.

Crown Energy är ett internationellt olje- och gasbolag som bedriver prospektering i Ekvatorialguinea, Sydafrika och Madagaskar. Värdetillväxt i bolaget skapas genom att utveckla tillgångar i tidiga faser för att i en förlängning introduceras till lämplig aktör inom olje- och gasindustrin för vidareutveckling och produktion. För mer information besök gärna www.crownenergy.se