Crown Energy meddelar utfall i konvertibelemission

Crown Energy AB (publ) (”Crown Energy” eller ”Bolaget”) har slutfört konvertibelemissionen med företrädesrätt för Bolagets aktieägare. Teckningskursen uppgick till 10 SEK per konvertibel motsvarande konvertibelns nominella belopp och emissionen tillför Bolaget ca 64,4 MSEK före emissionskostnader. Spridningskravet för upptagande till handel har uppfyllts och konvertiblerna kommer som planerat att noteras på NGM Equity.

Konvertibelemissionen tecknades till ca 57,7 procent med stöd av företrädesrätt och ca 11,2 procent utan stöd av företrädesrätt. Resterande konvertibler, motsvarande ca 31,1 procent av emissionen har tecknats av det konsortium av befintliga aktieägare och externa garanter som åtagit sig att garantera konvertibelemissionen. Emissionen är därmed fulltecknad.

Vid full konvertering kan Bolagets aktiekapital komma att öka med högst 189 296,47 SEK. Antalet aktier i Crown Energy kommer vid full konvertering att öka med 6 438 757 aktier.

Betald tecknad unit (”BTU”) kommer att ersättas av konvertibler KV 1 så snart företrädesemissionen har registrerats av Bolagsverket. Efter denna registrering kommer BTU att ombokas till konvertibler KV 1 utan särskild avisering. Handel i konvertiblerna beräknas kunna påbörjas på NGM Equity omkring det datum då konvertiblerna registreras på respektive tecknares VP-konto, vilket beräknas bli under senare delen av maj.

"Det är positivt att vi nu har finansieringen på plats, vilken ligger till grund för förvärvet av 40,5 procents andel i sydafrikalicensen Block 2B där vi nu inväntar medgivande från sydafrikanska myndigheter för ett slutligt till-träde. Vi bedömer potentialen i detta projekt som mycket stor och tack vare det underliggande farm-out-avtalet med Afren Plc behöver Crown Energy inte finansiera seismik och potentiellt inte heller prospekterings-borrningar, vilket är mycket förmånligt", säger Ulrik Jansson, Crown Energys VD.

Crown Energy är ett internationellt olje- och gasbolag som bedriver prospektering i Ekvatorialguinea, Sydafrika och Madagaskar. Värdetillväxt i bolaget skapas genom att utveckla tillgångar i tidiga faser för att i en förlängning introduceras till lämplig aktör inom olje- och gasindustrin för vidareutveckling och produktion. För mer information besök gärna www.crownenergy.se