• Crown Energy/

Crown Energy offentliggör prospekt samt ny finansiell och annan information som återfinns i prospektet

Crown Energy AB (publ) (”Crown Energy” eller ”Bolaget”) offentliggör idag ett prospekt med anledning av att aktierna som emitterades i den tidigare genomförda riktade emissionen ska tas upp till handel på NGM Equity (”NGM”). I prospektet återfinns ny finansiell information per den 30 juni 2016 hänförlig till Bolagets skuldsättning som inte tidigare har offentliggjorts. Vidare tydliggör Bolaget i prospektet att återköpsoptionen i Crown Energy Iraq AB har löpt ut.

Offentliggörande av prospekt

Crown Energys prospekt, som upprättats med anledning av upptagande till handel på NGM av de aktier som emitterades i den riktade emissionen som genomfördes den 30 juni 2016, har idag godkänts och registrerats av Finansinspektionen. Prospektet har idag offentliggjorts och finns tillgängligt på Bolagets hemsida www.crownenergy.se och Bolagets huvudkontor.

Ny finansiell information

I prospektet redovisas Crown Energys eget kapital och skulder samt nettoskuldsättning per den 30 juni 2016 som inte tidigare offentliggjorts. Nedanstående tabell återger denna information. I tabellen inkluderas både räntebärande skulder och icke räntebärande skulder.

EGET KAPITAL OCH SKULDSÄTTNING (TSEK) 2016-06-30

N) Långfristig skuldsättning (K)+(L)+(M) 6 304
O) Nettoskuldsättning (J)+(N) -47 076

Återköpsoptionen i Crown Energy Iraq har löpt ut

Den 18 november 2013 tillträdde Crown Energy det nuvarande dotterbolaget Crown Energy Iraq AB (”Crown Iraq”). Vederlaget utgjordes av nyemitterade aktier i Crown Energy genom en apportemission. Utöver de nyemitterade aktierna, erhöll T Intressenter AB (”TIAB”) även en köpoption som under en begränsad tid gav TIAB rätten att köpa tillbaka 250 aktier i Crown Iraq. Detta motsvarar 25 procent av samtliga aktier i Crown Iraq. Som ytterligare en del av överenskommelsen, teckna­des ett konsortieavtal med TIAB avseende styrelserepresentation och förvaltning av Crown Iraq. Enligt avtalet skulle det löpa till september 2018. I maj 2016 löpte TIAB:s köpoption ut och i och med detta sades samtidigt konsortieavtalet (ömsesidigt) upp. Detta innebär att det inte utestår några optioner i Crown Iraq och Crown Energy AB äger 100 procent av de totalt 1 000 aktierna i Crown Iraq. I och med detta, redovisas inte längre den tidigare gjorda avsättningen om 6 204 TSEK i Crown Energys balansräkning.

Denna information är sådan information som Crown Energy AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr. 596/2014. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 juli 2016 kl. 15:30 CET.

Vänligen kontakta Andreas Forssell, VD, Crown Energy AB (publ)

Crown Energy är ett internationellt olje- och gasbolag som bedriver prospektering i Afrika och Mellanöstern. Värdetillväxt i bolaget skapas genom att utveckla tillgångar i tidiga faser för att i en förlängning introduceras till lämplig aktör inom olje- och gasindustrin för vidareutveckling och produktion. För mer information besök gärna www.crownenergy.se