Crown Energy tar in 11 MSEK i en riktad emission villkorad av bolagsstämmas godkännande

Styrelsen i Crown Energy AB (publ) (”Crown Energy” eller ”Bolaget”) beslutade igår om en riktad nyemission av högst 5,5 miljoner aktier till ett mindre antal investerare om cirka 11 MSEK före avdrag för emissionskostnader. Beslutet är villkorat av godkännande från extra bolagsstämma den 21 januari 2016. Emissionslikviden skall huvudsakligen användas till fortsatt drift av Bolaget samt vidareutveckling av befintliga och eventuella nya projekt.

Styrelsen i Crown Energy har den 29 december 2015 beslutat om en riktad nyemission av högst 5,5 miljoner aktier under förutsättning av extra bolagsstämmas godkännande. Bolagsstämman beräknas hållas den 25 januari 2016. Teckningskursen uppgår till 2 SEK per aktie. Teckningskursen har baserats på den volymvägda genomsnittskursen för de senaste 18 handelsdagarna. Jämfört med den volymvägda genomsnittskursen för denna period innebär teckningskursen en rabatt med 19,4 procent och jämfört med stängningskursen den 28 december 2015 innebär teckningskursen en rabatt med 24,5 procent, vilket av styrelsen har bedömts vara marknadsmässigt under rådande marknadsklimat och i förhållande till andra alternativ som beaktats ur ett tids- och kostnadsperspektiv. Emissionen tillför Crown Energy cirka 11 MSEK före avdrag för emissionskostnader. Aktierna har tecknats av ett mindre antal investerare. Emissionslikviden skall huvudsakligen användas till fortsatt drift av Bolaget samt vidareutveckling av befintliga och eventuella nya projekt.

Nyemissionen innebär en aktieutspädning om 9 procent i förhållande till det totala antalet aktier efter emissionen. Emissionen medför att antalet aktier i Crown Energy ökar med 5 500 000 aktier från totalt 55 547 373 aktier till totalt 61 047 373 aktier, samt att aktiekapitalet ökar med cirka 159 500 SEK från cirka 1 633 068,71 SEK till 1 792 568,71 SEK.

För Crown Energy AB

Styrelsen

Crown Energy AB (publ) offentliggör ovan information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 december 2015, kl 08:30.

Vänligen kontakta Andreas Forssell, VD, Crown Energy AB

Crown Energy är ett internationellt olje- och gasbolag som bedriver prospektering i Afrika och Mellanöstern. Värdetillväxt i bolaget skapas genom att utveckla tillgångar i tidiga faser för att i en förlängning introduceras till lämplig aktör inom olje- och gasindustrin för vidareutveckling och produktion. För mer information besök gärna www.crownenergy.se