Crown Energy tecknar köpeavtal för bostads-lägenheter i Luanda, Angola

Crown Energy AB (publ) ("Crown Energy", "Bolaget") har ingått ett avtal om köp av 10 lägenheter på totalt cirka 1 000 kvm i byggnaden ”Ocean Corner” i Luandas främsta bostads- och affärsområde. Säljaren är EDI Angola Limitada. Inköpspriset motsvarar 42,5 miljoner SEK. Lägenheterna är fullt inredda och kan hyras ut direkt efter transaktionens slutförande

Efter undertecknandet av försäljningsavtalet för fastigheten C-view i april förra året har Bolaget granskat olika alternativ för att hantera intäkterna från transaktionen. En större del av kontantöverskottet är avsedda att delas ut till moderbolaget som utdelning, men samtidigt analyseras även andra alternativ. Ett av alternativen var att återinvestera kontantöverskottet i fastigheter i Luanda för att säkra framtida kassaflöden och skydda kontanttillgångar mot deprecieringar i lokal valuta. Detta skulle också skapa vissa skattemässiga fördelar för vinster och intäkter från C-View-försäljningen.

För närvarande, när oljepriset har sjunkit från början av året och Covid-19-pandemin har i övrigt sänkt efterfrågan på fastigheter i Angola på kort sikt, så har priserna för fastigheter justerats i enlighet därmed. Därför har investeringar i Luanda, Angola ansetts ha blivit ett attraktivt alternativ.

De 10 lägenheterna varierar i storlek, från 75 till 137 kvm och ligger i det mest lukrativa och intressanta området, längs strandlinjen, i Luanda, där efterfrågan och hyrorna för sådana lägenheter är relativt högre. Lägenheterna är nybyggda och är utrustade i enlighet med Bolagets ställda specifikationer. Slutförande av förvärvsprocessen förväntas inom de kommande tre månaderna, efter att ha fått slutligt myndighetsgodkännande.

Köpeavtalet reglerar totalt inköpspris i lokal valuta om 2 750 miljoner Kwanza, vilket per idag motsvarar cirka 42,5 miljoner SEK.

Crown Energy kommer att dela ytterligare information om affären på sin webbplats och kvartalsrapporter närmare slutförandet.

”Detta är en mycket intressant transaktion för Crown Energy. För närvarande är det klart meningsfullt att fortsätta att utöka verksamheten där vi redan är etablerade sedan nästan 20 år. De nya fastighetstillgångarna kommer att diversifiera och stärka vår nuvarande portfölj i Angola. Vi anser att nedgången i fastighetspriserna har skapat möjligheter att expandera i vårt sortiment med mycket eftertraktade lägenheter för hyresgäster som kommer att generera ytterligare hyres- och serviceintäkter”, säger Andreas Forssell, VD, Crown Energy.

Denna information är sådan information som Crown Energy AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 juni 2020 vid den tidpunkt som är angiven av Crown Energys nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

Vänligen kontakta Andreas Forssell, VD, Crown Energy AB