Crown Energys företrädesemission och riktade emissioner fulltecknades

PRESSMEDDELANDE 2012-07-17

• Crown Energys nyemission med företrädesrätt för Bolagets aktieägare och riktade emissioner fulltecknades
  • Emissionerna tillför Crown Energy cirka 51,8 MSEK före emissionskostnader
  • Sammantaget tecknades 7 406 785 aktier

Crown Energy AB (publ) (”Crown Energy” eller ”Bolaget”) har under perioden mellan den 25 juni och den 12 juli 2012 genomfört en nyemission med företrädesrätt för Bolagets aktieägare om cirka 10,7 MSEK samt en riktad emission om 30 MSEK. Därutöver har aktieteckning skett av de aktier som emitterades genom den av årsstämman den 29 maj 2012 godkända kvittningsemissionen till Ulrik Jansson via bolag, vilket minskar Bolagets skuldsättning med ca 11,1 MSEK.

Emissionerna fulltecknades av Bolagets aktieägare och andra intressenter och tillför därmed Crown Energy cirka 51,8 MSEK före emissionskostnader. Teckningskurs i samtliga emissioner var 7 kr per aktie.

Av det totala emissionsbeloppet betalas aktier motsvarande cirka 18,3 MSEK genom kvittning avseende befintliga fordringar som Ulrik Jansson, VD, via bolag, har mot Crown Energy.

Antalet aktier i Crown Energy kommer genom företrädesemissionen och den riktade emissionen att öka med 5 814 734 aktier och genom kvittningsemissionen öka med 1 592 051 aktier. Aktiekapitalet kommer att öka med totalt ca 217 462,86 SEK. Efter de tre emissionerna uppgår det totala antalet aktier i Crown Energy till 25 755 030 aktier medan aktiekapitalet uppgår till 756 166,47 SEK.

Rådgivare

Mangold Fondkommission är finansiell rådgivare till Crown Energy i samband med emissionerna och Gransäter & Partners Corporate Finance AB medverkade vid marknadsföring av den riktade emissionen.

+46 8 120 66 150

Crown Energy är ett internationellt olje- och gasbolag som bedriver prospektering i Ekvatorialguinea, Sydafrika och Madagaskar. Värdetillväxt i bolaget skapas genom att utveckla tillgångar i tidiga faser för att sedan överlåtas till en större aktör inom olje- och gasindustrin. För mer information besök gärna www.crownenergy.se