• Crown Energy/

Crown Energys partner Africa Energy slutför sina två utfarmningsavtal för den sydafrikanska licensen Block 2B

INSIDERINFORMATION: Crown Energy AB (publ) ("Crown Energy" eller "Bolaget") kan med glädje gratulera vår partner Africa Energy Corp ("Africa Energy") till erhållna myndighetsgodkännande för slutförandet av deras två utfarmningsavtal för Block 2B i Sydafrika. Vi välkomnar med det också våra nya partners Azinam Limited och Panoro Energy ASA till licensen, där också Azinam Limited tar över operatörsskapet från Africa Energy.

”Med våra nya partners nu ombord ser vi fram emot borrningen av Gazania-1-brunnen senare i år, för vilken Crown Energys 10-procentiga andel är finansierad genom tidigare farmout-avtal. Block 2B har redan en oljefyndighet - A-J1 från 1988. Denna fyndighet ligger nära land och har visat betydande betingade och prospektiva resurser. Gazania-1 kommer att rikta in sig på två prospekt i relativt sett lågrisk oljebärande strukturer i anslutning till tidigare fyndighet. Processen med att kontraktera en borrigg är också redan långt gången.” Säger Andreas Forssell, vd Crown Energy.

Block 2B ligger i Orange Basin utanför Sydafrikas västkust och omfattar 3 604 kvadratkilometer, med vattendjup från 50 till 200 meter. Olja upptäcktes och testades av Soekor i brunnen A-J1, som borrades 1988. En tjockare sandstensreservoar träffades på i intervallet 2 985 till 3 350 meters djup. Brunnen testade 191 fat olja per dag, med god kvalitet (36 API) olja från en tio meter tjock sandsten. Betydande prospektivitet har identifierats över hela A-J-Graben-området med hjälp av 686 kvadratkilometer 3D-seismik från 2013. Crown Energy äger genom dotterbolaget Simbo Petroleum no2 Ltd 10 procent i licens Block 2B.

För mer information om Africa Energy och deras utfarmningsavtal, vänligen se Africa Energys hemsida: www.africaenergycorp.com

Denna information är sådan som Crown Energy är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-04-20 07:15 CET.