Delårsrapport januari-juni 2013

• Koncernen har under första och andra kvartalet 2013 inte haft några rörelseintäkter. Totala rörelsekostnader för andra kvartalet uppgick till -2 671 (- 1 367) TSEK, vilka främst består i personal- och övriga externa kostnader. För halvårsperioden januari till juni uppgick rörelsekostnaderna till -4 818 (-3 359) TSEK.
  • Andra kvartalets resultat uppgick till -865 (-1 465) TSEK, motsvarande -0,03 (-0,08) SEK per aktie. För perioden januari-juni uppgick resultatet till -3 092 (-3 386) TSEK.
  • Investeringar under andra kvartalet uppgick till 368 (1 352) TSEK och avsåg främst prospekteringsarbeten i licensen 3108 på Madagaskar. Totala investeringar under de första sex månaderna uppgick till 723 (3 931) TSEK.
  • Extra bolaggstämma godkände den 25 mars en till hälften garanterad konvertibelemission. Emissionen genomfördes under april och tillförde Crown Energy AB 64 388 TSEK före transaktionskostnader.
  • Styrelsen fattade i juni beslut om att utnyttja den option Crown Energy AB har att förvärva Tigris Oil i Sverige AB.

Komplett delårsrapport finns att ladda ner från www.crownenergy.se

VD:s kommentar

Bästa aktieägare,

Under första halvåret har vi kapitaliserat bolaget genom emission av ett konvertibelt skuldebrev på totalt ca 64 MSEK. Emissionen medför att vi kan slutföra förvärvet av licensen i Sydafrika och ger och oss handlingsutrymme att utveckla våra andra licenser samt möjlighet att fortsätta arbetet med att utvärdera förvärv av ytterligare licensområden.

Bolaget ingick i juni ett preliminärt avtal att förvärva Tigris Oil i Sverige AB som innehar en licens i norra delen av Iraq på totalt 24 000 km2.  Genom detta förvärv får vi ett nytt geografiskt verksamhetsområde vid sidan om Afrika. Förvärvet har fått stort genomslag i internationell press eftersom det bygger på förmånligare licensförutsättningar än vad som tidigare gällt i Irak, och att ett mindre svenskt bolag lyckats genomföra denna typ av överenskommelse. Det är beräknat att det kan finnas ca 20-30 miljarder fat olja i området, vilka kan produceras till låga produktionskostnader.

På våra licensområden har de seismiska undersökningarna slutförts i Sydafrika och vi avvaktar resultatet av dessa under hösten. Diskussioner med potentiella partners beträffande licensen i Madagaskar fortgår och ett slutförande av dessa diskussioner står högst på vår prioritetslista. I Ekvatorialguinea har vår nya partner Vaalco tillsammans med operatören fortsatt förberedelserna för aktiviteter på Block P.

Oljepriset har under det första halvåret har hållit sig på en historiskt hög nivå. Aktiviteterna hos oljebolagen har dock varit avvaktande och ett fåtal affärer har genomförts på marknaden. Under senare tid kan dock en ökad aktivitetsnivå skönjas och jag förutsätter att vi under kvarvarande delen av året kan genomföra affärer som visar på de betydande dolda värden som finns i bolaget.

Ulrik Jansson

VD Crown Energy AB (publ)

(Fullständig rapport finns även som bifogad fil)

+46 8 120 66 150