Delårsrapport januari-juni 2015

(För fullständig rapport, se bifogad fil)

Andra kvartalet - april-juni 2015

• Bolaget redovisar ingen omsättning eller rörelseintäkter.
  • Koncernen har under kvartalet inte haft några rörelseintäkter. Totala rörelsekostnader för andra kvartalet uppgick till -2 517
  • (-2 369) TSEK, vilka främst består i personal- och övriga externa kostnader. Rörelsekostnaderna motsvarar Bolagets rörelseresultat.
  • Andra kvartalets resultat uppgick till -6 599 (-4 088) TSEK efter skatt, motsvarande -0,16 (-0,15) SEK per aktie.
  • Investeringar i immateriella anläggningstillgångar under andra kvartalet uppgick till 1 464 (899) TSEK, exklusive investeringar till följd av förvärv.

Första halvåret januari-juni 2015

• Bolaget redovisar ingen omsättning eller rörelseintäkter.
  • Koncernen har under första halvåret inte haft några rörelseintäkter. Totala rörelsekostnader för första halvåret uppgick till -4 308 (-4 661) TSEK, vilka främst består i personal- och övriga externa kostnader. Rörelsekostnaderna motsvarar Bolagets rörelseresultat.
  • Första halvårets resultat uppgick till -9 426 (-10 106) TSEK efter skatt, motsvarande -0,27 (-0,36) SEK per aktie.
  • Investeringar i immateriella anläggningstillgångar under första halvåret uppgick till 5 400 (2 752) TSEK, exklusive investeringar till följd av förvärv.
  • Under första kvartalet 2015 tillträddes aktierna i det brittiska bolaget Simbo Petroleum No.2 Ltd, vilket innehar 40,5% i licensen Block 2B i Sydafrika. Genom förvärvet, ökade bolagets immateriella tillgångar i form av licenser med totalt 55 487 TSEK.

VD:s kommentar

Bästa Aktieägare och Investerare,

Att tillträda min nya position som vd för Crown Energy är verkligen inspirerande. Som vice vd och CFO de senaste fyra åren har jag varit involverad i de strategiska och operativa beslut som vi fattat. Jag är övertygad om att Crown Energys strategiska inriktning, i kombination med en professionell ledning och styrelse, och vårt nätverk, gör oss väl rustade för att fortsätta våra ansträngningar för att bli en stor och lönsam aktör på den internationella olje- och gasmarknaden. Jag vill tacka Ulrik Jansson för nöjet att ha varit en del av Bolaget och hans ledning sedan start och jag ser fram emot att fortsätta arbetet i den nya strukturen.

Just nu arbetar vi med att utföra fortsatta tekniska arbeten för att definiera och bestämma lämpligast borrplats på vår licens i Sydafrika, liksom att utvärdera övriga prospekt inom licensen. I Ekvatorialguinea arbetar vi nära våra partners Vaalco och GE Petrol och deras planer framöver för utvecklingen av Venus-fältet. Vi kommer att fortsätta att ha diskussioner med myndigheterna i Madagaskar under hösten gällande fortsatta aktiviteter inom Manja-licensen.. Vi ser med tillförsikt på den positiva utveckling som nu varit i Irak i stort och i Salah ad-Din specifikt. Under sommaren har jag haft en rad möten med regionen och dess företrädare och vi hyser gott hopp om att med en god politisk vilja så kan vi inom sex till tolv månader återuppta konkreta aktiviteter på plats i Irak, med målet att i driftsätta åtminstone några av de enorma oljerikedomar som finns i regionen. Dessa möten har bland annat lett till beslut om att etablera ett representationskontor i Erbil i Kurdistan, och också för Salah ad-Din att öka sina aktiviteter i Sverige genom att aktivt vara på plats i Sverige vilket kommer att gynna förutsättningarna för utveckling av Salah ad-Dins olja och gas tillsammans med oss.

Affärsmässiga vägval som inverkat på bolagets utveckling

Under kvartal två genomförde Bolaget en rad aktiviteter för att stärka den finansiella basen. Omvandling av skulder till eget kapital i kombination med tillförsel av likvida medel ger större handlingsfrihet framöver. Under samma period utvecklades vår sydafrikatillgång mycket positivt och sammantaget bidrar detta till att Crown Energy har tagit stora kliv framåt under kvartalet som kommer att kunna få stor betydelse framgent.

Framtidsutsikter

Crown Energy är väl positionerat med en balanserad portfölj av spännande projekt med stor utvecklingspotential. Vi ser ändå många möjligheter till ytterligare förbättringar och vi kommer att göra allt vi kan för att ta tillvara på dessa. I ljuset av ett oljepris som kraftigt förändrats under den senaste tolvmånadersperioden måste vi vända på alla stenar och testa strategier på nytt. En viktig del blir att se över kostnader, både operationella såväl som för investeringar i projekten. Vi är ändå väl rustade med tillgångar som befinner sig i geologiskt attraktiva områden med rimligare utvecklingskostnader än många andra projekt runt om i världen.

Just nu inväntar vi den nya uppdatering från ERC Equipoise över de prospektiva resurserna som omgärdar A-J1 fyndigheten. Vi förväntar oss en positiv rapport som ökar våra prospektiva resurser och därmed förbättrar positionen för en stark partneraffär i den utfarmningskampanj som inom kort startar. Vi har haft en rad nya seriösa kontakter redan vilka är mycket positiva till block 2B och dess resursbas. Därför ser jag nu mycket fram emot att inom kort sjösätta utfarmningskampanjen för block 2B för att ingå avtal med partner för att genomföra borrning av en utvärderingsbrunn under 2016/2017. Tillsammans med en stärkt balansräkning, föranleder detta oss att tro på våra tillgångar och att vi kommer att kunna kapitalisera på dem även i rådande oljeprismiljö. Detta ska vara vårt sätt att skapa värden för Er, våra aktieägare.

Andreas Forssell

VD Crown Energy AB (publ)

Ett avslutande ord från Bolagets Ordförande

Jag skulle vilja börja med att välkomna Andreas Forssell i hans nya roll som CEO för Crown. Som ni alla vet har Andreas arbetat hos oss sedan 2011 och vi har nu förberett oss i några månader för att han skulle ta över som CEO.  Jag vill också välkomna Jenny Björk som vår nya CFO. Jenny har stor erfarenhet från finans- och redovisningsvärlden efter att ha arbetat som auktoriserad revisor hos Deloitte. Avslutningsvis vill jag också tacka Ulrik Jansson för allt han gjort för Crown och våra aktieägare. Ulrik bildade Crown och har arbetat hårt för att företaget skulle nå sin nuvarande position med en balanserad portfölj av projekt inom utveckling, värdering och prospektering, och han kommer även fortsättningsvis att vara engagerad i Crown och dess aktieägare. Crown har en stark och kompetent ledningsgrupp och styrelse med omfattande erfarenhet från både oljeindustri och affärsverksamhet och de satsar helhjärtat på företagets fortsatta framgångar.

Alan Simonian

Ordförande Crown Energy AB (publ)

Crown Energy AB (publ) offentliggör ovan information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 augusti 2015, kl 8:15.

+46 760 15 15 95