Delårsrapport januari-mars 2014

• Koncernen har under första kvartalet 2014 inte haft någon omsättning. Totala rörelsekostnader för perioden uppgick till -2 292 (-2 146) TSEK, vilka främst består i personal- och övriga externa kostnader.
  • Periodens resultat före och efter skatt uppgick till -5 473 (-2 227) TSEK, motsvarande -0,20 (0,09) kronor per aktie före och efter utspädning.
  • Investeringar under perioden uppgick till 1 853 (354) kronor och avsåg främst prospekteringsarbeten i licensen 3108 på Madagaskar samt licensen i Irak.

VD:s kommentar

Bästa Aktieägare och Investerare,

Under första kvartalet erhöll vi mycket positivt besked från operatören av vår licens i Sydafrika då prospektiva resurser i licensen ökat till ca 1,1 miljarder fat oljeekvivalenter efter det att informationen från 3D-seismiken sammanställts. Därutöver har också tidigare data från fyndighetsborrningen 1989 omvärderats och sammantaget med resultatet av 3D-seismiken gör det att detta fynd kan innehålla mer olja än vad som tidigare antagits. Nästa steg i utvecklingen av licensen är att genomföra en borrning med beaktande av den information som erhållits från 3D-seismiken samt övrig analys.

I Irak har arbetet inriktats på att bygga upp en organisation för verksamheten för utvärdering av de olika projekten. På kort sikt är målsättningen att tillsammans med partners ta en eller flera fyndigheter i produktion. På längre sikt att genomföra ett mer traditionellt prospekteringsarbete också detta med en eller flera partners. Diskussioner förs i dagsläget med flera potentiella partners.

I Ekvatorialguinea fortsätter förberedelser för att endera bygga ut befintlig fyndighet eller genomföra ytterligare borrningar för att utforska omkringliggande strukturer. Licensen i Madagaskar har förlängts till november 2015. Genom tillträde av ny president i början av detta år har det politiska läget klart förbättrats, vilket gör att aktiviteten bland oljebolagen ökat och intresset och möjligheten att finna en partner i licensen har ökat.

Arbetet under 2014 kommer att inrikta sig på att vidareutveckla våra tillgångar och fortsätta att skapa värde för bolagets ägare.

Ulrik Jansson

VD Crown Energy AB (publ)

Crown Energy AB (publ) offentliggör ovan information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 maj 2014, kl 8:30.