Delårsrapport januari-mars 2015

• Bolaget redovisar ingen omsättning eller rörelseintäkter.
  • Koncernen har under kvartalet inte haft några rörelseintäkter. Totala rörelsekostnader för första kvartalet uppgick till -1 791 (-2 292) TSEK, vilka främst består i personal- och övriga externa kostnader. Rörelsekostnaderna motsvarar Bolagets rörelseresultat.
  • Första kvartalets resultat uppgick till -2 827 (-5 473) TSEK efter skatt, motsvarande -0,10 (-0,20) SEK per aktie.
  • Investeringar i immateriella anläggningstillgångar under första kvartalet uppgick till 3 936 (1 853) TSEK, exklusive investeringar till följd av förvärv.
  • Under första kvartalet 2015 tillträddes aktierna i det brittiska bolaget Simbo Petroleum No.2 Ltd, vilket innehar 40,% i licensen Block 2B i Sydafrika. Genom förvärvet, ökade bolagets immateriella tillgångar i form av licenser med totalt 55 560 TSEK. Förvärvet påverkade kassaflödet med totalt -21 444 TSEK.

VD:s kommentar

Bästa Aktieägare och Investerare,

Den största och viktigaste händelsen under det första kvartalet 2015 var att Crown Energy tillträdde sydafrikatillgången.

I och med detta tillträde förändrar sig förutsättningarna för denna tillgång stort. Från att Bolaget har spenderat mycket tid och resurser för att få till stånd myndighetsgodkännandet i Sydafrika samt även andra aktiviteter för att avsluta affären och tillträda tillgången, kan helt nya insatser göras i detta projekt. Det är en helt ny situation i möten med potentiella investerare och partners för en tillgång som fullt ut ägs av Crown Energy.

Prospekteringslicensen Block 2B har nu också beviljats en första förlängningsfas på två år, vilken startade i mars i år. Partnerskapet för licensen har sedan ett antal månader utfört tekniskt arbete på licensen i enlighet med överenskommet arbetsprogram i väntan på att förlängningen beviljas. Programmet omfattar tekniska utvärderingar och kommer att resultera bland annat i en helt ny Competent Persons Report (CPR). Vi inväntar färdigställandet av de tekniska utvärderingarna och denna nya CPR:en inom kort. De arbeten som gjorts hittills påvisar mycket stor potential och att vi sannolikt kan omklassificera resurser till betingade resurser vilket får stor inverkan på kommersialiteten i hela licensen. Det kommer att leda till att externt intresse ökar ytterligare för denna tillgång.

Vi är förväntansfulla att se utvecklingen i Ekvatorialguinea med utbyggnadsplan för Venus-fältet. Trots lägre oljepris ser ekonomiska modellerna positiva ut för projektet, vilket borgar för ett beslut i rätt riktning för Crown Energy. I Irak är situationen fortfarande svår, men vi tror på en ljusning och en mycket intressant utveckling framöver. Det är även mycket intressant att följa utvecklingen hos våra branschkollegor i Madagaskar som nu är oljeproducenter på riktigt, i och med att ett första oljefält tagits i drift.

I april 2015 föreslog styrelsen ett refinansieringspaket bestående av totalt tre aktieemissioner; 1) ett erbjudande om kvittning av skulder där Bolagets konvertibla lån omvandlas till nya aktier, 2) en riktad kontantemission i en kvittning av skuld och 3) en företrädesemission för befintliga aktieägare som inte deltar i de två kvittningsemissionerna. Den tredje emissionen ska ses som en ”rättviseemission” och föreslås i syfte att låta befintliga aktieägare få möjligheten att återta sitt ägande som det var innan de två riktade emissionerna. Rättviseemissionen kan uppgå till maximalt 65 MSEK och är inte garanterad, helt i linje med en rättviseemission. Det är svårt att uppskatta hur många som kommer att teckna sig i emissionen men vi förutsätter ett intresse från befintliga aktieägare men även kanske att nya investerare hittar till vårt bolag. De föreslagna emissionerna kommer att stärka Bolagets balansräkning och likviditet, både genom minskning av de konvertibla lånen och stora kostnadsbesparingar i form av ränta på dessa lån, men också genom nytt kapital.

Den nya finansiella ställningen och tillträdet till sydafrika-tillgången bidrar till att förtydliga och stärka vår position i marknaden.

Ulrik Jansson

VD Crown Energy AB (publ)

Crown Energy AB (publ) offentliggör ovan information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 13 maj 2015, kl 8:15.