Delårsrapport januari-september 2014

• Bolaget redovisar ingen omsättning eller rörelseintäkter.
  • Koncernen har under första till tredje kvartalet inte haft några rörelseintäkter. Totala rörelsekostnader för tredje kvartalet uppgick till -1 417 (-1 777) TSEK, vilka främst består i personal- och övriga externa kostnader. För perioden januari till september uppgick rörelsekostnaderna till -6 078 (-6 587) TSEK.
  • Tredje kvartalets resultat uppgick till -4 520 (-5 498) motsvarande -0,16 (-0,21) SEK per aktie. För perioden januari-september uppgick resultatet till -14 626 (-8 591) TSEK.
  • Investeringar under tredje kvartalet uppgick till 563 (617) kronor och avsåg främst prospekteringsarbeten i licensen 3108 på Madagaskar samt licensen i Irak.

VD:s kommentar

Saker och ting börjar röra på sig beträffande våra tillgångar och då främst i Sydafrika!

Det finns numera ett starkt intresse för Block 2B i Sydafrika från andra oljebolag. Som tidigare rapporterats så det finns flera seriösa, tekniskt kompetenta och välfinansierade intressenter för en farm-in till licensen. Operatören genomför nu tekniska undersökningar i enlighet med partneravtalet i syfte att uppfylla arbetsåtaganden under den aktuella prospekteringsperioden samt för att tillskapa ytterligare underlag och säkerhet för uppdaterade resursestimat. Dessa tekniska undersökningar omfattar djupgående AVO analys, sedimentologi, petrofysik och miljöstudier.

Baserat på att det finns en bevisad oljeförekomst, från fyndighetsborrningen 1989, är Crown Energys bedömning att det bör finnas betydande kommersiella mängder olja inom området. Det skulle innebära att fortsatta borrningar kommer att vara av utvärderingskaraktär och snarare vara närmare utbyggnad än prospekteringsborrningar.

Vårt samarbete med ABG Sundal Collier har utvecklats och vi arbetar tillsammans med dem för att synliggöra värden i vart och ett av våra projekt och tillgångar.

I Madagaskar har det politiska läget fortsatt att stabiliseras vilket inneburit en ökad aktivitet bland oljebolagen. Planer finns nu att borra en brunn på en till oss angränsande licens under nästa år och om den borrningen utfaller positivt kommer värdet av vår licens att öka betydligt. I Ekvatorialguinea fortsätter arbetet mellan parterna att i första hand formera en organisation för det fortsatta arbetet med målsättningen att ta det existerande fyndet i produktion.

I Irak är det är fortsatt svårt att förutspå den framtida utvecklingen och vidareförmedla en säker bild av läget i regionen. Trots detta för Crown Energy fortsatt diskussioner med ett antal potentiella partners om ett samarbete och finansiering för att utveckla de enorma tillgångarna som inom regionen. Det handlar främst om aktörer från Mellanöstern och från Asien.

Vi har den senaste tiden sett en kraftig nedgång i oljepriset, men eftersom vi inte i dagsläget har någon produktion påverkas vi inte direkt av detta. Men det är ju självklart negativt för branschen som helhet, även om de flesta aktörerna ser situationen som övergående och att det på längre sikt återgår till liknande situation som varit under de senare åren. Vi kan nog förvänta oss att investeringar kommer att minska i industrin kommande perioder men att på längre sikt kommer det inte att påverka investeringstakten. Behovet av energi är fortsatt högt och ökande enligt rapporter från bl.a. Opec och ledande branschaktörer.

Ulrik Jansson

VD Crown Energy AB (publ)

Crown Energy AB (publ) offentliggör ovan information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 augusti 2014, kl 09:30.

+46 8 400 207 20

Crown Energy är ett internationellt olje- och gasbolag som bedriver prospektering i Afrika och Mellanöstern. Värdetillväxt i bolaget skapas genom att utveckla tillgångar i tidiga faser för att i en förlängning introduceras till lämplig aktör inom olje- och gasindustrin för vidareutveckling och produktion. För mer information besök gärna www.crownenergy.se