Förlängning av licensvillkor i licensen Manja, Madagaskar

PRESSMEDDELANDE 2012-08-30

Crown Energy AB (“Crown”) informerar om en framgång i omförhandling av licensvillkoren för licens 3108 Manja onshore Madagaskar. Under augusti 2012 har Crown haft ett officiellt möte med myndigheten OMNIS i Madagaskar. På detta möte informerades om det omfattande arbetsprogram som pågått under hela 2012 fram till idag inkluderande miljöstudier, borrplanering and brunnsdesign för den planerade prospekteringsbrunnen Ambatolava-1. Crown har anlitat SPD Ltd, ett konsultföretag baserat i Dubai som ingår i Petrofac-gruppen. SPD har genomfört en omfattande logistik- och borrningsplan inkluderande design.

Crown och OMNIS kom överens om att under rådande omständigheter med kommande regnperiod och det mycket omfattande projekt som det är att borra onshore på Madagaskar behövs ytterligare tid för att planera för en ansvarsfull prospekteringsborrning både ur ekonomisk- och operativ synvinkel. Det är bl.a. viktigt att genomföra en sådan operation tillsammans med andra aktörer på ön för att uppnå samordningsfördelar, ekonomiskt och annat. Därför har Crowns prospekteringslicens omförhandlats och innevarande prospekteringsfas förlängs till oktober 2013, med en möjlighet att kalla på ytterligare två års förlängning in till oktober 2015. Detta innebär att Ambatolava-1 borras senare delen av 2013.

Crown kan nu koncentrera större resurser på fortsättning i planering och förberedelser för att genomföra borrning under ordnade former och leder samtidigt till att vi får större möjligheter att genomföra detta med en noga utvald partner som ger både de finansiella och även de tekniska resurserna som behövs för genomförandet.

"Vi är glada att ha kommit fram till denna delseger i arbetet att genomföra en professionell prospekteringsborrning i vår licens i Madagaskar. Det visar på våra goda relationer med myndigheterna och bevisar vår tes om att det är relativt enkelt att diskutera med myndigheter i de länder där vi valt att verka. Vi kan nu fortsätta våra ansträngningar och bl.a. utöka relationerna med andra operatörer för att dela kostnader och annat för att få till en ansvarsfull borroperation. Vi ser mycket fram emot att borra Ambatolava-1 då vi ser att runt omkring oss hittas det stora mängder olja och gas ideligen och vi hoppas vara en del av den historian i östra Afrika.” säger Ulrik Jansson, Crown Energys VD.

Crown Energy är ett internationellt olje- och gasbolag som bedriver prospektering i Ekvatorialguinea, Sydafrika och Madagaskar. Värdetillväxt i bolaget skapas genom att utveckla tillgångar i tidiga faser för att sedan överlåtas till en större aktör inom olje- och gasindustrin. För mer information besök gärna www.crownenergy.se