• Crown Energy/

Framsteg i den sydafrikanska licensen Block 2B: Crown Energys partner Africa Energy signerar två utfarmningsavtal

Crown Energy AB ("Crown Energy" eller "Bolaget") är glada att informera att den 25 februari 2020 meddelade Africa Energy Corp ("Africa Energy"), Crown Energys partner och tillika operatören i Block 2B i Sydfrika, att de signerar två utfarmningsavtal, där Africa Energy överför 62,5 procents andel i prospekteringslicensen, mot en ersättning i form av finansiering (carry) av nästa prospekteringsbrunn, Gazania-1, där en borrning förväntas att inledas i slutet av 2020. Africa Energy kommer att behålla 27,5 procents andel i licencen Block 2B.

Andreas Forssell, Crown Energys vd kommenterar:

”Vi är mycket nöjda med den utfarmning som vår partner Africa Energy nu har avtalat och kommunicerat. Licensen kommer nu att göra ytterligare operationella framsteg, med avsikt att borra en brunn senare i år. Detta är vad vi har väntat på sedan vi farmade ut till Africa Energy för några år sedan. Vi trodde då att de skulle vara en bra infarmningspartner för oss och att de skulle kunna utföra nödvändiga tekniska arbeten och också hitta rätt partners och finansiering för att ta oss in i den operativa borrfasen, vilket de nu framgångsrikt har genomfört. Africa Energys utfarmning visar också att vår egen utfarmning med Africa Energy i december 2015 var skälig och affärsmässigt bra. Vi är mycket nöjda att vara finansiellt täckta för den kommande prospekteringsbrunnen och vi ser mycket fram emot alla aktiviteter framöver. Vi är övertygade om att den nya operatören på licensen, Azinam, kommer att använda sin långsiktiga erfarenhet och kunskaper för att driva licensen vidare och ta oss igenom borrningen av Gazania-1-brunnen på ett bra sätt. ”

Enligt villkoren i de två utfarmningsavtalen som ingåtts med Azinam Limited (”Azinam”) och Panoro Energy ASA (”Panoro”) kommer Africa Energy att farma ut 50 respektive 12,5 procent av sina andelar och överföra operatörskapet i Block 2B till Azinam.

Azinam är ett privat olje- och gasutforskningsföretag, fokuserat på södra Afrika, som finansieras av Seacrest Capital. Azinam ingår i en grupp olje- och gasföretag med upstream-verksamhet och omfattande operativ erfarenhet, inklusive borrning av flera brunnar i Nordsjön. Panoro är ett Afrika-fokuserat oberoende prospekterings- och produktionsbolag inom olja och gas, noterat på Oslobörsen.

Block 2B ligger i Orange Basin utanför Sydafrikas västkust och omfattar 3 604 kvadratkilometer, med vattendjup från 50 till 200 meter. Olja upptäcktes och testades av Soekor i brunnen A-J1, som borrades 1988. Brunnen testade 191 fat olja per dag. Betydande prospektivitet har identifierats över hela A-J-Graben-området med hjälp av 686 kvadratkilometer 3D-seismik från 2013.

Crown Energy äger en andel på 10 procent i Block 2B. I december 2015 tecknade Crown Energy ett utfarmningsavtal med Africa Energy, vilket innebär att företagets andel på 10 procent är finansierad för kommande borrning och ytterligare kostnader för testning av brunnen.

För mer information om Africa Energy och deras utfarmningsavtal, vänligen se Africa Energys hemsida: www.africaenergycorp.com

Denna information är sådan information som Crown Energy AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 februari 2020 vid den tidpunkt som är angiven av Crown Energys nyhetsdistributör Cision vid publiceringen av detta pressmeddelande.

Vänligen kontakta Andreas Forssell, VD, Crown Energy AB