Godkännande klart i Sydafrika

Crown Energy AB (”Crown Energy” eller ”Bolaget”) har idag erhållit myndighetsgodkännande för förvärvet av Simbo Petroelum Ltd som innehar 40,5 procents ägarandel i Block 2B i Sydafrika.

Ägarprövningsprocessen för Crown Energys förvärv av andelar i Block 2B i Sydafrika är nu klar. Detta är sista förutsättningen för att förvärvet och tillträdet av bolaget Simbo Petroleum Ltd kan slutföras.

Crown Energy har nu för avsikt att inhämta en ny extern så kallad Competent Persons Report (”CPR”) för tillgångarna på Block 2B för att fastställa storlek och riskbedömning på samtliga prospekt i licensen. Under 2014 presenterade operatören Thombo Petroleum Ltd en rad positiva uppdateringar över strukturerna inom A-J-bassängen vilka medfört behov för ny riskbedömning och potential.

”Detta var ett förväntat men samtidigt efterlängtat besked för Crown Energy. Detta var en viktig pusselbit i bygget av en tillgångsportfölj med stor potential. Nu kan vi tillträda Sydafrikatillgången och lägga stort fokus på vidareutvecklingen i licensen” säger Ulrik Jansson, Crown Energys VD.

Crown Energy AB (publ) offentliggör ovan information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 januari 2015, kl 11:25.

Crown Energy är ett internationellt olje- och gasbolag som bedriver prospektering i Afrika och Mellanöstern. Värdetillväxt i Bolaget skapas genom att utveckla tillgångar i tidiga faser för att i en förlängning introduceras till lämplig aktör inom olje- och gasindustrin för vidareutveckling och produktion. För mer information besök gärna www.crownenergy.se