Kommuniké från årsstämma i Crown Energy AB den 13 maj 2015

Årsstämma 2015 i Crown Energy AB (”Crown Energy”, ”Bolaget”) hölls den 13 maj 2015 varvid aktieägarna fattade följande beslut.

Vinstdisposition

Årsstämman beslutade att ingen utdelning skulle utgå till aktieägarna samt att årets resultat, 16 965 485 SEK, avräknas mot överkursfonden och att resterande del av överkursfonden, 66 150 511 SEK, balanseras i ny räkning.

Ansvarsfrihet

Styrelsen och den verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2014.

Val av styrelse och revisor samt arvodering

Till styrelseledamöter omvaldes Alan Simonian (ordförande), Andrew Harriman samt Ulrik Jansson medan Nick Johnson och Andreas Forssell valdes till nya styrelseledamöter.

Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB omvaldes som revisor för en period intill slutet av årsstämman 2019 med Peter Burholm som huvudansvarig revisor.

Det beslutades att arvode till styrelsens ledamöter skulle utgå med 150 000 kr till styrelsens ordförande samt med 75 000 kr till i bolaget icke anställd ledamot samt att arvode till revisorn skulle utgå enligt godkänd räkning.

Stämman beslutade om riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag.

Ändring av bolagsordning

För att möjliggöra nedan kvittningsemissioner och företrädesemission beslutade stämman att ändra bolagsordningens gränser för aktiekapital och antal aktier enligt följande:

”4 § Aktiekapital

Aktiekapitalet skall utgöra lägst 1 200 000 kronor och högst 4 800 000 kronor.”

”5 § Antal aktier

Antalet aktier skall vara lägst 50 000 000 aktier och högst 200 000 000 aktier.”

Kvittningsemissioner om totalt 25 828 733 aktier

Stämman beslutade om två separata kvittningsemissioner om totalt 25 828 733 aktier. Den första kvittningsemissionen (om 21 924 830 aktier) emitterades till de personer som sålt tillbaka konvertibler av serie KV 1 och KV 2 till Crown Energy och reducerade Bolagets skuldsättning med cirka 66 MSEK. Teckningskursen uppgick till 3,03 SEK per aktie och beaktade upplupen konvertibelränta (teckningskursen motsvarande 3,33 SEK per aktie utan beaktande av upplupen ränta).

Den andra kvittningsemissionen om totalt 3 903 903 aktier emitterades till Comtrack Ventures och Alan Simonian och reducerade bolagets skuldsättning med 13 MSEK. Teckningskursen uppgick till 3,33 SEK per aktie.

Företrädesemission av högst 18 024 048 aktier

Stämman beslutade om företrädesemission av högst 18 024 048 aktier. Avstämningsdag för deltagande i företrädesemissionen är den 26 maj 2015 och teckningsperioden löper mellan den 29 maj 2015 och den 12 juni 2015. Teckningskursen uppgår till 3,33 SEK per aktie. Mer information om företrädesemissionen återfinns i det prospekt som kommer att offentliggöras omkring den 20 maj 2015.

Övrigt

Protokoll från årsstämman kommer att finnas tillgängligt på Bolagets hemsida inom fem arbetsdagar, www.crownenergy.se.

För Crown Energy AB

Styrelsen

Crown Energy AB (publ) offentliggör ovan information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 maj 2015, kl 08:15

+46 8 120 66 150