• Crown Energy/

Oberoende granskning uppgraderar A-J1 fyndigheten i Sydafrika från 8 miljoner fat prospektiva resurser till 37 miljoner fat betingade resurser 2C

Crown Energy AB (publ) (”Crown Energy”, eller ”Bolaget”) har tidigare meddelat om anlitandet av ERC Equipoise (”ERCE”) för att vidimera och utvärdera Bolagets tillgång i Sydafrika med inriktning på reservoaren inom fyndigheten A-J1, i licensen Block 2B i Sydafrika. Arbetet är nu slutfört och resultaten visar att reservoaren innehåller betingade 2C resurser om totalt 37 miljoner fat, med ett medeltal på 56 miljoner fat olja och med en betydande potential utöver detta med upp till 118 miljoner fat olja i 3C-resurser. Nästa steg i vidareförädlingen i denna licens ska därför vara att borra utvärderingsbrunn för att fastställa storlek, utbredning, produktionsvolymer och därigenom fastställa att detta är ett kommersiellt starkt oljeprojekt.

Efter inhämtande av 3D-seismik under 2013 och 2014 samt ytterligare geofysiska och geologiska arbeten under 2014 och fram till och med första kvartalet 2015, beslutade delägarna i licensen att anlita ERCE för att genomföra en analys av befintliga data och fastställa betingade resurser inom Block 2B-licensen i Sydafrika.

Summering av betingade resurser, brutto, och netto till Crown Energy, A-J1:

Tabellen och uttalandet från ERCE finns att läsa på Crown Energys hemsida www.crownenergy.se.

Arbetet med utvärderingar är fortlöpande och kommer att ske av angränsande och övriga prospekt inom licensen för att fortsätta att fastställa den utökade potential som licensen anses att ha till följd av 3D-seismik och andra tillkommande tekniska arbeten som gjorts de senaste åren. Genom att lägga samman de två oberoende rapporter som Bolaget har genomfört, dels en CPR från Netherland & Sewell Associates Inc från 2012 och den nya från ERCE tillskrivs idag licensen i Sydafrika totalt ca 480 miljoner fat olja (oriskat), men där 37 miljoner fat är betingade resurser. Potentialen som påvisas är betydande och uppgår till 790 miljoner fat olja i prospektiva och betingade resurser. Bolaget anser att det utöver detta kan komma att framträda en betydande ökning i angränsande prospekt, framförallt runt A-J1 reservoaren.

På grund av denna offentliggjorda information i samband med att en nyemission pågår kommer Bolaget att upprätta ett tilläggsprospekt, vilket kommer att lämnas in och inväntas godkännande av hos Finansinspektionen.

”Vi är mycket nöjda med att denna oberoende granskning faktiskt vidimerar alla förhoppningar och teorier om att det finns en betydande mycket större ackumulation i den struktur som borrades 1988 och att vi med detta kan lägga till ansenliga volymer av betingade resurser till vår tillgångsmassa. Detta kommer att bli helt avgörande för våra arbeten med att ta in en partner i projektet och på så sätt kunna utföra de utvärderingsborrningar som är nästa steg för att definiera en strategi för en potentiell produktionsutbyggnad av tillgången. Vi ser också mycket fram emot de kommande uppdateringar som genomförs inom denna licens för att få en komplett bild av potentialen och som vidimeras av professionell tredje part. Med detta har vi också bevisat vår affärsmodell, att i syfte att komma till nästa steg i verdeutvecklingstrappan ta in partners som bekostar utveckling inom en tillgång.” säger vd Ulrik Jansson

Crown Energy AB (publ) offentliggör ovan information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 4 juni 2015, kl 08:40.