Operativ uppdatering

Crown Energy AB (publ) (”Crown Energy” eller ”Bolaget”) lämnar härmed uppdatering kring sina tillgångar.

• Intressanta utvärderingsarbeten för Sydafrika-licensen
  • Positiv utveckling i Irak
  • Crown Energys licenser lämpliga för produktion trots lägre oljeprisnivåer

Sydafrika

Efter myndighetsgodkännande i Sydafrika har nu prospekteringslicensen Block 2B beviljats en första förlängningsfas på två år, vilken startade i mars i år. Partnerskapet för licensen har sedan ett antal månader utfört tekniskt arbete på licensen i enlighet med överenskommet arbetsprogram i väntan på att förlängningen beviljas. Arbetsprogrammet under förlängningsfasen syftar till att klargöra volymerna av hydrokarboner i de olika faktiska och potentiella reservoarer som har identifierats inom licensen. Programmet omfattar tekniska utvärderingar och kommer att resultera bland annat i en helt ny så kallad CPR (Competent Persons Report).

Operatören och partnerskapet ansåg att det var viktigt att genomföra ett ytterligare utvärderingssteg inför framtagandet av CPR. Därför beslutades att genomföra en analys av borrdata från fyndighetsborrningen på A-J1 från 1988. Denna petrofysiska studie ger en mycket tydligare bild av bland annat salthalten i reservoaren och studien bidrar till ett bättre underlag för själva CPR-arbetet.  Analysen är nu färdigställd och är baserad på både modern teknik och nya studier av tidigare framtagen borrdata. Resultatet av analysen är mycket positivt och visar på en betydande ökning i storlek av oljeförande formationer, givet de nya uppgifter om salthalter som analysen givit stöd för. I jämförelse med tidigare estimat och tolkningar av de oljeförande formationerna i reservoaren, leder detta till en betydande ökning av betingade resurser inom A-J1.

Nu när den ytterligare analysen har genomförts och avslutats, har den oberoende utvärderingen av dessa resurser påbörjats och denna genomförs av ERC Equipoise, en brittisk oljeindustrikonsult. En CPR bör kunna vara klar om cirka sex veckor, och resultaten kommer att offentliggöras därefter av operatören och partnerskapet. Det ovan nämna extra analyssteg är orsaken till viss fördröjning i den oberoende rapporten.

Tidigare har Bolaget rapporterat om ett externt intresse för Block 2B och Crown Energys tillgång. Denna part har varit med och bidragit till den utförda och pågående tekniska utvärderingen för licensen (som nämns ovan). Mycket arbete har lagts ner från denna part vilket också innebär att licensen och partnerskapet kommer att åtnjuta en hel del kostnadsbesparingar under det nuvarande arbetsprogrammet för licensperioden. Beslut är ännu ej fattat från denna part.

Irak

Aktiviteter inom licensen och provinsen Salah ad-Din fortsätter att vara begränsade till följd av oroligheter i området. Licensen är fortsatt extremt prospektiv och innefattar en stor mängd oljeförekomster och fält med mycket stora kvantiteter olja och gas. Crown Energy hoppas och tror att när oroligheterna avtar så kan arbete med att utvärdera den lämpligaste vägen framåt för att utveckla dessa enorma tillgångar. Främst kommer det att handla om att öka produktion inom redan befintliga anläggningar och att bygga ut tidigare fyndigheter.

Det är nu tydligt att förra årets nationella val, tillsammans med utvecklingen i Irak i stort och i regionen specifikt, har lett till att styrande makten har styrts över från centralapparaten i Bagdad till regionerna ute i landet. Eftersom Crown Energys licens är skriven med regionen Salah ad-Din är detta en god utveckling med positiv värdeutveckling över tid. I diskussioner med de styrande i regionen har de bekräftat att regionen är i det närmaste helt befriade från oroande element och att det ser betydligt mer positivt ut idag.

Madagaskar

Crown Energy har kontakt med ett flertal andra operatörer i Madagaskar i syfte att maximera kostnadsbesparingar genom att dela på kostnader och resurser där det är möjligt. Bolaget anser att lägre kostnadsnivåer för tjänster och produkter kommer att skapa långsiktiga fördelar för verksamheten i Madagaskar. Intressant att notera är att operatören Madagascar Oil Limited nyligen fick myndighetsgodkännande för en 25-årig produktionslicens i sin licens i Tsimiroro-fältet. Detta påvisar och är ett stort steg för prospektering och kommersiell oljeproduktion för Madagaskar, som nu kan ansluta sig till skaran av oljeproducerande länder.

Ekvatorialguinea

Samtliga partners inom licens Block P i Ekvatorialguinea har arbetat fram ett ramverk för samarbetet och det delade operatörsskapet mellan Vaalco Energy och GE Petrol för att framförallt fokusera på fyndigheten Venus-fältet och dess utbyggnad. Under rådande oljeprisnivåer, arbetar partnerskapet för en kostnadsoptimering, vilket är möjligt då kostnader drastiskt minskat på grunda av det lägre internationella oljepriset. Planen kvarstår att arbeta fram en utbyggnadsplan som kan godkännas av myndigheterna i Ekvatorialguinea. Efter det så kan en utbyggnad ske med en planerad start av oljeproduktion som är satt till slutet av 2017.

”Utvecklingen i Bolaget har under de senaste 6 månaderna varit mycket positiv. Vi inväntar färdigställandet av de tekniska undersökningarna inom Block 2B och slutligen på en helt ny CPR inom kort. De arbeten som gjorts hittills påvisar mycket stor potential och att vi sannolikt kan omklassificera resurser till betingade resurser vilket får stor inverkan på kommersialiteten i hela licensen. Det kommer att leda till att externt intresse ökar ytterligare för denna tillgång. Vi är förväntansfulla att se utvecklingen i Ekvatorialguinea med utbyggnadsplan för Venus-fältet. Trots lägre oljepris ser ekonomiska modellerna positiva ut för projektet, vilket borgar för ett beslut i rätt riktning för Crown Energy. I Irak är situationen fortfarande svår, men vi tror på en ljusning och en mycket intressant utveckling framöver. Mycket intressant att följa utvecklingen hos våra branschkollegor i Madagaskar som nu är oljeproducenter på riktigt, om än ganska små än så länge.”, säger Ulrik Jansson, Crown Energys VD.

Crown Energy AB (publ) offentliggör ovan information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 april 2015, kl 11:10.