Prospektiva resurser ökat med ca 400 procent över 3D-seismikområdet

• Totalt 1,1 miljarder fat prospektiva resurser i Block 2B
  • Ökning av prospektiva resurser med 400 % i seismikområdet
  • Ökning av tidigare fynd A-J1 med 1 500 %
  • Tidigare fynd kan innehålla kommersiella mängder olja
  • Ökade sannolikheter för fynd på övriga prospekt

Crown Energy AB (”Crown Energy” eller ”Bolaget”) har från operatören Thombo Petroleum och partnern Afren Plc erhållit en uppdatering av resurserna i Block 2B i Sydafrika efter det att 3D-seismiken analyserats. Slutsatsen av analysen, tillsammans med en omanalys av tidigare brunndata från fyndigheten A-J1 är att prospektiva resurser ökat från tidigare 451 miljoner fat till 1,1 miljarder fat olja före riskbedömning. Stor ökning tillskrivs till det tidigare fyndet A-J1 från tidigare 8 miljoner fat till nu 120 miljoner fat olja (ökning med 1 500 procent), vilket i sådant fall skulle innebära att det prospektet kan innehålla kommersiella mängder olja. Över hela seismikområdet, som sträckte sig över ca 700 km2, har resurserna ökat med ca 400 procent, men allt material är ännu inte processat varför det kan finnas ytterligare strukturer inom A-J-bassängen.

Tidigare har för licensen funnits en extern så kallad Competent Persons Report (”CPR”) som framställts av Netherland, Sewell & Associates Inc. under 2012 som påvisade en total om 451 miljoner fat oljeekvivalenter över hela licensblocket. Av dessa var 222 miljoner fat tillskrivna det område som kallas A-J-bassängen och som i och med denna uppdatering nu tillskrivs brutto 875 miljoner fat olja före riskbedömning.

Under 2013 genomfördes en större tredimensionell seismikinhämtning som omfattade ca 700 kvadratkilometer yta över A-J-bassängen på licensen. Kostnaden för operationen uppgår till över 100 miljoner SEK och har bekostats i helhet av partnern Afren Plc som för detta erhållit sin 25-procentiga andel i licensen.

Fram till idag har en tolkning och en analys gjorts av det seismiska materialet som inhämtats. Detta tillsammans med en total omanalys av befintlig borrdata från borrningen, A-J1, som gjordes 1989 på licensen, har påvisat större potentiella ackumulationer i ett antal strukturer och prospekt i och kring A-J1 och över stora delar av A-J-bassängen. Det finns dock stora delar av den seismiska datan som ännu inte testats och analyserats varför eventuellt ytterligare strukturer i A-J-bassängen kan komma att påvisas.

Crown Energy har för avsikt att inhämta en ny extern CPR för tillgångarna på Block 2B för att fastställa riskbedömning på samtliga prospekt i licensen. Tillsvidare görs bedömningen att prospekten har en sannolikhet att innehålla olja enligt nedan på mellan 20 upp till 60 procent sannolikhet. Det är en uppgradering från tidigare då sannolikheten för fynd låg mellan 6-55 procent spritt över de olika prospekten. Störst sannolikhet tillskrivs givetvis fyndigheten på licensen A-J1.

PROSPEKT

RESERVOAR

PROSPEKTIVA RESURSER (MMBO) ORISKAT

GROSS BEST

CROWN

NETTO BEST

ESTIMATE

WI*

ESTIMATE

Prospekt:

Lacustrine S3 Top

140

57

Lacustrine S3 Upper

237

96

Lacustrine S3 Lower (A-J1 fynd)

120

87

Overall Total:

448

*WI (working intrest) är andelen som innehas av Simbo Petroleum, bolaget som Crown Energy förvärvat. Här inväntas sydafrikanska myndighetens tillstånd för tillträdet av Simbo Petroleum.

”Genom data från seismiken och ny analys av tidigare fynd har värdet på vår licens ökat betydligt. Vidare analys av datan i övriga delar av A-J-bassängen men även de norra delarna av licensen (North Graben, som inte omfattats av seismikinhämtningen), indikerar en spännande fortsättning på utvecklingen av licensen. Utöver detta så ser vi fram emot Afren Plc´s beslut om borrning. När detta kan ske ligger delvis hos operatören och Afren Plc att arbeta fram.” säger Ulrik Jansson, Crown Energys VD.

Crown Energy AB (publ) offentliggör ovan information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 april 2014, kl 08:15.

Crown Energy är ett internationellt olje- och gasbolag som bedriver prospektering i Afrika och Mellanöstern. Värdetillväxt i Bolaget skapas genom att utveckla tillgångar i tidiga faser för att i en förlängning introduceras till lämplig aktör inom olje- och gasindustrin för vidareutveckling och produktion. För mer information besök gärna www.crownenergy.se