Rättelse: Betydande ökning av Crown Energys oljeresurser

Detta pressmeddelande ersätter tidigare utskickat pressmeddelande som gick ut idag kl 16:55. Rubriksättningen i tabellen nedan är ändrad.

Crown Energy AB (publ) (”Crown Energy” eller ”Bolaget”) offentliggör idag en rapport innehållande information om bolagets tillgångar som upprättats och låtits granskas av en oberoende Kvalificerad Person (så kallad CPR, Qualified Persons Report) med anledning av Bolagets kommande emissionsprospekt.

Rapporten finns tillgänglig på Crown Energys hemsida www.crownenergy.se och visar på ökade oljeresurser. Anledningen till den stora ökningen av Crown Energys oljeresurser beror på att den nya rapporten inkluderar även licensen i Irak. Efter teknisk analys av befintlig och ny data, har Irak-tillgången kunnat tillskrivas såväl prospektiva som betingade resurser.

Som nämnts ovan, har denna rapport upprättas med anledning av det prospekt som skall lämnas in till Finansinspektionen i samband med de emissioner vilka skall beslutas om på årsstämman den 13 maj 2015. Förutom Irak-licensen, har övriga tillgångars siffror för denna CPR lämnats oförändrade sedan förra tillgångsrapporten. En ytterligare CPR från ERC Equipoise, som enbart behandlar licensen i Sydafrika, förväntas att komma under maj/juni 2015. Crown Energy avser att sammanställa en ny tillgångsrapport inkluderande dessa nya siffror från sydafrikalicensen en tid därefter.

Bolagets resurser (i mmbo, miljoner fat oljeekvivalenter) ser nu ut som följer:

Region

Andel

Stadie

Betingade resurser, brutto (mmbo)

Prospektiva resurser, brutto (mmbo)

Crown Energys andel i licensen (mmbo)

Ekvatorialguinea - Block P

192

4347

4119

Crown Energy AB (publ) offentliggör ovan information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 maj 2015, kl. 17:40.

Crown Energy är ett internationellt olje- och gasbolag som bedriver prospektering i Afrika och Mellanöstern. Värdetillväxt i bolaget skapas genom att utveckla tillgångar i tidiga faser för att i en förlängning introduceras till lämplig aktör inom olje- och gasindustrin för vidareutveckling och produktion. För mer information besök gärna www.crownenergy.se