Uppdatering Block P, Ekvatorialguinea

I Block P där Crown Energy AB äger en andel om 5 procent har Vaalco Energy Inc förvärvat Petronas 31 procentiga andel. Vaalco Energy är ett Houston-baserat, New York-noterat oljeprospekterings- och produktionsbolag.

Under hösten 2012 har licensoperatören på Block P, GE Petrol, lämnat in en ansökan till myndigheterna i Ekvatorialguinea som innebär att licensytan koncentreras till området på och omkring det befintliga fältet Venus. Denna licensyta benämns Provisional Development Area (”PDA”), och är på totalt ca 250 kvadratkilometer och innefattar fyndigheten på Venus-fältet. Utöver detta omfattar området ett antal högst intressanta identifierade strukturer med potential till ytterligare fyndigheter. Den sammanslagna summan av prospektiva resurser för dessa strukturer kan uppgå till ca 150 miljoner fat olja enligt sk ”best estimate” vilket redovisats i vår CPR per den 15 juni i år

"Med Vaalco Energy som partner i licensen har vi fått en delägare med mångårig erfarenhet av utveckling av producerande fält i främst västra Afrika. Utbyggnaden av Venus-fyndigheten kommer nu att utvecklas på ett kostnadseffektivt sätt genom Vaalco’s erfarenhet, samtidigt som potentialen i de närliggande strukturerna kommer att undersökas." Säger Ulrik Jansson, Crown Energys VD.

Crown Energy är ett internationellt olje- och gasbolag som bedriver prospektering i Ekvatorialguinea, Sydafrika och Madagaskar. Värdetillväxt i bolaget skapas genom att utveckla tillgångar i tidiga faser för att i en förlängning introduceras till lämplig aktör inom olje- och gasindustrin för vidareutveckling och produktion. För mer information besök gärna www.crownenergy.se