Fakta om vaccination och epidemisk hjärnhinneinflammation (meningokocksjukdom)

Report this content

Hittills i år har 70 personer drabbats av epidemisk hjärnhinneinflammation i Sverige. Det är en ökning jämfört med 2011 då 68 fall rapporterades totalt för hela året.

Symtomen på sjukdomen är akuta med hög feber, huvudvärk, illamående och kräkningar. Ett välkänt symtom är nackstyvhet men i de allra svåraste fallen hinner patienten inte utveckla detta. Ofta blir personen omtöcknad och förvirrad och kan förlora medvetandet. De svåraste fallen drabbas även av akut blodförgiftning.

Behandling och vaccination
Antibiotika används vid behandling av sjukdomen. Nära kontakter till en insjuknad person kan också få antibiotika i förebyggande syfte för att förhindra ytterligare fall.
2010 lanserades en ny typ av vaccin mot epidemisk hjärnhinneinflammation. Det skyddar mot fyra grupper av bakterien meningokocker, av de i huvudsak fem typer av bakterien som kan orsaka sjukdom. Det finns idag inget vaccin som ger fullgott skydd mot alla stammar.

De vanligaste grupperna av sjukdom är A, B, C, Y och W-135. Vaccinet skyddar mot grupperna A, C, W135 och Y. Av de totalt 68 fall som rapporterades 2011 tillhörde 48 fall de grupper som ingår i vaccinet, d.v.s. ca 70 %.

Rekommendationer för vaccination i andra länder
I Storbritannien sågs under 90-talet en kraftig ökning av antalet meningokockfall och meningokockvaccin ingår nu i barnvaccinationsprogrammet. Det har framgångsrikt minskat antalet fall i sjukdomen. Liknande vaccinationsprogram har också introducerat i andra europeiska länder. Nyligen införde Norge en rekommendation om att vaccinera alla sistaårsstudenter på gymnasiet, då flera fall av meningokocksjukdom de senaste åren har kopplats till studentfirande. Också amerikanska myndigheter rekommenderar vaccination för ungdomar och collegestudenter. Vaccination kan vara aktuellt för svenska studenter som ska åka utomlands för att studera eller arbeta.

För mer information kontakta:
Professor Lars Lindqvist, Infektionskliniken Karolinska Universtitetssjukhuset, Huddinge
Mobil: 0707 - 59 19 09

Andreas Palmborg, M.Sc. Crucell Sweden AB
Mobil 0701-851038, e-post: andreas.palmborg@crucell.se

Referenser:

Trotter CL, et al. Lancet. 2004; 364:365–367.

Meningitis: Meningococcal vaccination. Centers for Disease Control and Prevention Web site: http://www.cdc.gov/meningococcal/vaccine-info.html