• Crucell/

Stor okunskap om fästingsmitta, visar studie - Fyra av tio tror felaktigt att TBE kan behandlas

Report this content

Rekordmånga svenskar drabbades i fjol av fästingsmitta som gav dem allvarlig hjärninflammation (TBE). I Stockholms län fick 138 personer sjukdomen.
Men trots risken att smittas är kunskapen om sjukdomen låg hos allmänheten, visar en ny undersökning. Många tror till exempel att TBE kan botas med antibiotika.

Vanligt förekommande fästingar i Sverige.

– TBE är en hjärninflammation som kan ge livslånga neurologiska och neuropsykiatriska skador. Många drabbade lider av sjukdomen flera år efter smittillfället och blir aldrig helt återställda. Tyvärr finns ingen behandling mot sjukdomen, det vi kan göra är att lindra symtomen och ge rehabilitering, konstaterar Ola Strömstedt, läkare och verksam vid en av de stora vaccinationsmottagningarna i Stockholm, VaccinDirekt.

Svenska folkets kunskap om TBE
TBE kan bara förebyggas genom vaccination, någon behandling finns inte. Men av 1 000 tillfrågade i undersökningen som genomförts av TNS Sifo Navigare, svarar 41 procent att TBE kan behandlas (i första hand med antibiotika). 34 procent vet inte om det finns någon behandling.
Endast var fjärde svensk (24 procent) ger rätt svar; det finns ingen behandling mot TBE.

Kraftig ökning av smittade
Förra året fick 284 personer TBE orsakad av fästingsmitta, vilket var det högsta antalet någonsin under ett år.

Fästingarna har spridit sig till allt fler områden i Sverige och 2011 rapporterades fall från Sandhammaren i Ystad ända upp till Dalarna. Fortfarande rapporteras flest TBE-fall från Östersjökusten och utmed Mälarens mellersta och östra delar[1]. Flest TBE-fall 2011 rapporterades enligt följande:
Stockholm: 138 fall.
Uppsala: 38 fall.
Södermanland: 31 fall.
Västra Götaland: 27 Fall.
Östergötland: 18 fall.
Jönköping 5 fall.

Vem ska vaccinera sig mot TBE-smitta i Sverige?
Fast boende och sommarboende samt personer som vistas i skog och mark i områden med smittrisk (enligt ovan). Under hösten i fjol rapporterades flera TBE- fall, vilket kan kopplas till att det var ett bra svampår och många vistades i skogen. Fästingar trivs också i högt gräs, så även ett strandhugg med båten eller en oklippt gräsmatta vid sommarhuset eller campingen kan innebära en risk för fästingsmitta.

Om fästingburen TBE
Förra året rapporterades enligt Smittskyddsinstitutet 284 fall av fästingburen hjärninflammation (TBE). De flesta som drabbas av sjukdomen blir helt återställda, men cirka 10 procent[2] får förlamningar och drygt en tredjedel får andra långdragna eller bestående besvär. Dödsfall förekommer men är sällsynta.

TBE-virus smittar via fästingens saliv och överförs omgående till människan vid fästingbett. Fästingar kan smittas i alla utvecklingsstadier och förblir smittsamma livet ut. I drabbade områden är antalet smittade fästingar 1 på 200–1 000.

Frågor:
Ola Strömstedt, läkare VaccinDirekt. Tfn: 070-752 36 44.
Christer Monthan, nordisk produktchef Crucell Sweden AB (tidigare SBL Vaccin). Tfn: 070-863 14 83.
Undersökningen från sifo kan om önskas, skickas via e-post.

[1] Källa: Smittskyddsinstitutet
[2] Källa: Smittskydd Stockholm. http://www.webbhotell.sll.se/Global/Smittskyddstockholm/Dokument/PM-Anvisningar/TBE/TBE-info%20till%20allm%c3%a4nheten.pdf

Taggar: