Blippit lanserar AR-lösning för att få erbjudanden vid köpögonblicket i butik

På Innoday som är Sveriges största mässa för dagligvaruhandeln demonstrerar Crunchfish och Clearons gemensamma bolag Blippit idag en AR-lösning som ger användaren ett nytt och smidigt sätt att få erbjudanden i mobilen vid köpögonblicket vid hyllkanten i butik.

Lösningen bygger på AR-teknologi, Augmented Reality - på svenska förstärkt verklighet. Kunden i butik kan genom att rikta sin mobilkamera mot en vara, eller en bild på en vara eller en QR-kod som refererar till varan, aktivera virtuella objekt i mobilen som kan vara en blippbar kupong som sedan kan laddas ned och sömlöst lösas in i kassan via Blippits appterminal.

”Blippit utgår från handelns behov av enklare och mer kostnadseffektiva lösningar och här har vi skapat ett modernt sätt att få erbjudanden vid köpögonblicket vid varan i butik.” säger Joachim Samuelsson, VD för Blippit.

”Blippit erbjuder handeln en enkel och sömlös hantering av kuponger och betalningar och gör köpupplevelsen bättre för kunderna” säger Pontus Ellefsson, VD för ClearOn och styrelseledamot i Blippit.

Crunchfish Proximity har utvecklat AR-lösningen åt Blippit. ClearOn tillhandahåller online clearing i kassorna samt automatiserad daglig avstämning och settlement för butikerna. ClearOns online clearing finns integrerad i de flesta kassorna i svenska dagligvaru- och servicehandeln för inlösen av kuponger och betalmedel.

Demofilm: https://youtu.be/wtDPwss_Wnk

Joachim Samuelsson, VD Blippit och styrelseordförande Crunchfish,
joachim.samuelsson@crunchfish.com,
telefon 0708 46 47 88

Pontus Ellefsson, VD ClearOn och styrelseledamot Blippit
pontus.ellefsson@clearon.se,
telefon 0707 34 40 04

Certified Adviser: Sedermera Fondkommission, epost: ca@sedermera.se, telefon 040-615 14 10

Denna information är sådan information som Crunchfish AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknads­missbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg, för offentliggörande den 21 mars 2019.

Om Blippit – blippit.com
Blippit ger mobila appar access till handelns butikskassor via en appterminal. Blippits appterminal är en ny typ av betalningsinfrastruktur som utgör bryggan mellan app och butikskassa. Bolagets innovativa lösning transformerar marknadssegmenten för betalning, kuponger, betalningsterminaler och betalväxlar i fysisk handel. Blippit ägs gemensamt av Crunchfish Proximity och ClearOn i lika delar.

Om Crunchfish – crunchfish.com
Crunchfish AB utvecklar och marknadsför patenterade interaktionslösningar för mobil handel och augmented reality. Verksamheten kring mobil handel bedrivs i dotterbolaget Crunchfish Proximity med fokus på närhets­baserad interaktion. Med egenutvecklad appterminal och mjukvara möjliggörs blippbar kuponginlösen och betalning. Kommersialiseringen görs i samarbete med ClearOn i det gemensamma bolaget Blippit. Inom AR erbjuder bolaget mjukvara för geststyrning av AR-glasögon och annan konsumentelektronik. Mjukvaran är en av de ledande i världen och finns i tiotals miljoner enheter på marknaden genom kunder som OPPO, Epson och Lenovo. Crunchfish är noterat på Nasdaq First North sedan 2016. Företaget grundades 2010 med huvudkontor i Malmö.

Om ClearOn – clearon.se
ClearOn AB leder utvecklingen av kuponger och betaltjänster i handeln. Affärsområdet Wave utvecklar och säljer kassasystem. I samarbete med 6000 butiker clearar vi kuponger, presentkort, betalningar och värdeavier för SEK 5 miljarder årligen. Genom Kassagirot erbjuder ClearOn privatpersoner och företag att betala, ta ut, växla och överföra pengar i samarbete med Bankgirot, Nordea, Swedbank och MoneyGram. ClearOn är ett betalningsinstitut under Finansinspektionens tillsyn och ägs av Dagligvaruleverantörers Förbund.