Förändringar i Crunchfishs koncernledning

Crunchfish AB (publ), noterat bolag på Nasdaq First North, annonserar idag att Joakim Nydemark tillträder som operativ chef (COO) i koncernen. Patrik Lindeberg, som tidigare hade rollen som COO, tilldelas istället rollen som Vice President Global Sales. Joakim Nydemark blir även VD för dotterbolaget Crunchfish Gesture Interaction.

För att tydliggöra organisationen och Crunchfishs fokus på interaktionslösningar inom såväl mobila betalningar som Augmented Reality genom geststyrning, gör bolaget några justeringar i roller och ansvarsområden. Joakim Nydemark tillträder rollen som COO och kommer utöver operationella åtaganden att fortsätta arbetet med bolagets affärsutveckling och kunder. Patrik Lindeberg ansvarar sedan tidigare för försäljningen i Sverige och kommer i rollen som Vice President Global Sales nu även arbeta internationellt. Dotterbolaget Crunchfish Gesture Interaction AB är sedan tidigare en bolagisering av geststyrningsverksamheten där Joakim nu formellt blir VD.

”Dessa roller och titlar speglar bättre våra faktiska ansvarsområden och skapar tydlighet i organisationen. Joakim Nydemark stöttar mig i många operativa uppgifter och det blir naturligt att han blir COO i företaget. Patrik Lindeberg har gjort ett utmärkt jobb som ansvarig för den svenska marknaden och kommer nu att ta ett bredare ansvar för vår internationella försäljning. Vidare har vår teknologiplattform för geststyrning för AR utvecklats mycket under de senaste månaderna och inför kommande kunddiskussioner är det positivt att Joakim Nydemark får större legitimitet som VD för vårt dotterbolag Crunchfish Gesture Interaction AB.”, kommenterar Joachim Samuelsson, VD i Crunchfish AB.

För mer information kontakta:
Joachim Samuelsson, VD Crunchfish
joachim.samuelsson@crunchfish.com

Västra Hamnen Corporate Finance AB är Certified Adviser. Epost: ca@vhcorp.se. Telefon +46 40 200 250.

Om Crunchfish – crunchfish.com

Crunchfish AB (”Crunchfish”) utvecklar och marknadsför patenterade interaktionslösningar för mobil betalning och augmented reality. Verksamheten kring mobil betalning bedrivs i dotterbolaget Crunchfish Proximity med fokus på närhets­baserad interaktion. Med egenutvecklad appterminal och mjukvara möjliggörs blippbar kuponginlösen och betalning. Kommersialiseringen görs i samarbete med ClearOn i det gemensamma bolaget Blippit. Inom AR erbjuder bolaget mjukvara för geststyrning av AR-glasögon och annan konsumentelektronik. Mjukvaran är en av de ledande i världen och finns i tiotals miljoner enheter på marknaden genom kunder som OPPO, Epson och Lenovo. Crunchfish är noterat på Nasdaq First North Growth Market sedan 2016. Företaget grundades 2010 med huvudkontor i Malmö.

Crunchfish utvecklar och marknadsför interaktionslösningar för mobil betalning i fysisk miljö. Crunchfishs närhetsbaserade teknologi kopplar kundens mobil till en betalväxel i en point-of-sale terminal hos handlaren och har även patentsökt uppfinningen att betala när kunden och handlaren inte är uppkopplad mot betaltjänsten. Lösningarna marknadsförs till betalappar, kassaleverantörer och handlare i Sverige och Indien, samt nyligen också till multinationella företag. Bolaget utvecklar också interaktionslösningar baserad på geststyrning och har den teknologin integrerad i miljontals smarta mobiler på marknaden. Idag fokuseras utvecklingen av geststyrning mot smarta AR-glasögon. Crunchfish har säte och huvudkontor i Malmö. Bolaget har även kontor i Stockholm och representation i Indien. Bolaget bedriver sina affärer från två helägda dotterbolag, Crunchfish Proximity för närhetsbaserad teknologi till mobil betalning och Crunchfish Gesture Interaction för geststyrning till smarta AR-glasögon. Crunchfish grundades 2010 och har idag 23 anställda.