Kommuniké från extra bolagsstämma i Crunchfish AB

This report from Crunchfish’s Extraordinary General Meeting will, for regulatory reasons, be released in Swedish only.

Extra bolagsstämma i Crunchfish AB har hållits idag den 16 september 2021. För att minska risken för spridning av covid-19 genomfördes bolagsstämman enbart genom poströstning, med stöd av tillfälliga lagregler. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades. Besluten fattades med erforderlig majoritet.

Stämman beslutade att godkänna styrelsens beslut från den 27 augusti 2021 om att öka bolagets aktiekapital med högst 118 546,968 kronor genom nyemission av högst 2 577 108 aktier samt att emittera högst 1 718 072 teckningsoptioner av serie TO 2021 berättigande till teckning av samma antal aktier i bolaget, varmed aktiekapitalet kan komma att öka med högst 79 031,312 kronor genom utnyttjande av de utgivna teckningsoptionerna av serie TO 2021. Emissionerna ska genomföras i form av utgivande av s.k. units med företrädesrätt för befintliga aktieägare (”Företrädesemissionen”).

En (1) befintlig aktie berättigar till en (1) uniträtt. Trettiotre (33) uniträtter berättigar till teckning av en (1) unit bestående av tre (3) nya aktier och två (2) teckningsoptioner av serie TO 2021. Varje teckningsoption av serie TO 2021 berättigar till teckning av en (1) aktie i bolaget. Avstämningsdag för erhållande av uniträtter och rätt att delta i Företrädesemissionen ska vara den 7 oktober 2021. Teckning av units med stöd av uniträtter ska ske genom kontant betalning under tiden från och med den 11 oktober 2021 till och med den 25 oktober 2021. Teckningskursen per unit är 75 kronor, vilket motsvarar en teckningskurs per aktie om 25 kronor.

Företrädesemissionen, vid fulltecknande, tillför bolaget cirka 64,4 MSEK före emissionskostnader (exklusive de ytterligare högst cirka 64,4 MSEK som kan tillföras i ett senare skede i samband med nyteckning av aktier baserat på teckningsoptioner av serie TO 2021). Företrädesemissionen är säkerställd till 100 procent genom teckningsåtagande från bolagets näst största aktieägare Midroc Invest AB, samt genom tecknings- och garantiåtaganden från Wilhelm Risberg och Fredrik Lundgren, som kommer att överta de uniträtter som tillkommer bolagets största ägare Femari Invest AB.

Stämmoprotokoll med fullständiga beslut och sammanställning av poströster
I syfte att motverka spridning av coronaviruset (covid-19) genomfördes den extra bolagsstämman utan fysisk närvaro och aktieägarna hade möjlighet att utöva sin rösträtt genom poströstning före stämman. Protokollet från den extra bolagsstämman, inklusive en sammanställning av inkomna poströster, kommer att finnas tillgängligt hos bolaget och på bolagets webbplats, https://www.crunchfish.com/.

Malmö den 16 september 2021

For more information, please contact:
Joachim Samuelsson, CEO of Crunchfish AB
+46 708 46 47 88
joachim.samuelsson@crunchfish.com

Västra Hamnen Corporate Finance AB is the Certified Adviser. Email: ca@vhcorp.se. Telephone +46 40 200 250.

About Crunchfish – crunchfish.com/digitalcash
Crunchfish is a technical pioneer in Digital Cash payments, with a two-step payment process, first clearing offline followed by online settlement. Crunchfish also has a business in Gesture Interaction. Crunchfish is listed on Nasdaq First North Growth Market since 2016, with headquarters in Malmö, Sweden and with representation in India.