Kommuniké från extra bolagsstämma i Crunchfish AB

Extra bolagsstämma i Crunchfish AB har hållits idag den 9 oktober 2023. Nedan följer en sammanfattning av de beslut som fattades.

Beslut om godkännande av styrelsens beslut om företrädesemission av aktier
Stämman beslutade att godkänna styrelsens beslut från den 20 september 2023 om att öka bolagets aktiekapital med högst 506 600,53 kronor genom nyemission av högst 11 013 055 aktier. Nyemissionen ska genomföras i form av utgivande av aktier med företrädesrätt för befintliga aktieägare (”Företrädesemissionen”). De som på avstämningsdagen den 16 oktober 2023 är registrerade som aktieägare i bolaget erhåller en teckningsrätt per befintlig aktie. Tre teckningsrätter berättigar till teckning av en ny aktie i bolaget till en teckningskurs om 7,75 kronor per aktie. Teckningstiden i Företrädesemissionen löper från och med den 18 oktober 2023 till och med den 1 november 2023.

Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemissioner av aktier
Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag, i syfte att möjliggöra nyemission av aktier som garantiersättning till de som ingått garantiförbindelser i syfte att säkerställa Företrädesemissionen (”Garanterna”), om bemyndigande för styrelsen att för tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och med eller utan villkor om kvittning eller andra villkor, besluta om nyemission av aktier till Garanterna. Vid utnyttjande av bemyndigandet ska teckningskursen för aktier vara densamma som i Företrädesemissionen.

Syftet med bemyndigandet och skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att kunna genomföra nyemission av aktier som garantiersättning till Garanterna. Antalet aktier som ska kunna emitteras med stöd av bemyndigandet får sammanlagt högst uppgå till det totala antalet aktier som motsvarar den överenskomna garantiersättning som bolaget har att utge till Garanterna. Övriga emissionsvillkor ska bestämmas av styrelsen.

For more information, please contact:
Joachim Samuelsson, CEO of Crunchfish AB

The information was provided by the contact person above for publication on 9th October 2023 at 14:30 CET.  Västra Hamnen Corporate Finance AB is the Certified Adviser. Email: ca@vhcorp.se. Telephone +46 40 200 250.

About Crunchfish – crunchfish.com

Crunchfish is a deep tech company developing a Digital Cash platform for Banks, Payment Services and CBDC implementations and Gesture Interaction technology for AR/VR and automotive industry. Crunchfish is listed on Nasdaq First North Growth Market since 2016, with headquarters in Malmö, Sweden and with a subsidiary in India.