Nytt AR patent stärker Crunchfish erbjudande inom FinTech

First North-noterade Crunchfish har av Patent- och Registreringsverket (PRV) fått förhandsbesked om att patent avseende närhetsfunktionalitet för betalterminal kommer beviljas. Patentet skyddar användningsscenarion för mobilbetalning och närhetsbaserad marknadsföring i detaljhandeln. Patentansökningen med nummer 1551557-0 blir bolagets sjätte patenterade uppfinning inom området Connected AR. Patentskyddet gäller till 2035 i Sverige. Även en internationell PCT patentansökan har lämnats in.

Crunchfish är pionjärer inom förstärkt verklighet (Augmented Reality, AR) med 14 patentansökta uppfinningar av vilka 8 blivit godkända. Detta patent skyddar interaktion med betalterminaler eller andra typer av kommersiella service terminaler där kommunikationen är beacon-baserad och funktionaliteten anpassad beroende på mobilanvändarens avstånd till terminalen

Patentet relaterar till den mobila plånboken och skyddar flera beacon baserade FinTech (Financial Technology) lösningar för mobilbetalning och närhetsbaserad marknadsföring inom detaljhandeln:

-       Mobilbetalning med telefonen i fickan
-       Telefonoberoende mobilbetalning
-       Snabb mobilbetalning eller bekräftelse vid leveransögonblicket av beställd vara
-       Kortlösa bankomatuttag
-       Kundanpassade digitala reklamskyltar i butik
-       Automatisk informationsöverföring om närvarande kunder till butikspersonal
-       Digital hantering av rabattkuponger och lojalitetsprogram

”Patentet är av strategisk betydelse eftersom det skyddar lösningar inom FinTech med transaktionsbaserad affärsmodell med global potential.”, säger Joachim Samuelsson, styrelseordförande och bolagets patentansvarig.

Crunchfish närhetsfunktionalitet för betalterminaler demonstreras i den mobila betal- och beställningsappen pej, utvecklad av pej AB för både iOS och Android användare, http://www.crunchfish.com/crunchfish-tecknar-ar-avtal-inom-mobil-betalning/ . Tjänsten erbjuds idag på ett tiotal restauranger och caféer i främst Stockholm och Malmö. Under första helgen i september stresstestades även pej framgångsrikt i Malmö Arena med tusentals dataspelsentusiaster på Dreamhack Masters 2017.

Crunchfishs patentportfölj

Crunchfish har, nationellt och internationellt, 58 aktiva patent och patentansökningar inom två teknologiområden – geststyrning och förstärkt verklighet. Det finns 11 unika uppfinningar inom geststyrning varav 10 har blivit beviljade patent samt 14 unika uppfinningar inom förstärkt verklighet av vilka 8 har blivit godkända patent. Bolaget äger samtliga sina patent och patentansökningar utan begränsningar.

Crunchfish strategi är att skydda bolagets teknologi på alla geografiska marknader som bedöms vara av betydelse. Crunchfish har för avsikt att utöka sin patentportfölj kontinuerligt till utvalda marknader och genom nya uppfinningar inom både geststyrning och förstärkt verklighet.

Styrelseordförande Joachim Samuelsson 0708 464 788,
joachim.samuelsson@crunchfish.com

VD Joakim Nydemark 0706 351 609,
joakim.nydemark@crunchfish.com

Certified Adviser: Sedermera Fondkommission

Denna information är sådan information som Crunchfish AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s Marknads­missbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg, för offentliggörande den 4 september 2017.

Crunchfish utvecklar och marknadsför teknologi inom AR/VR och FinTech. Vår mjukvara skapar nya interaktionsmöjligheter med konsumentelektronik. Vår produkt Touchless A3D® gör det möjligt att styra enheter med gester. Vår mjukvaruplattform aBubbl® skapar innovativa FinTech lösningar och gör det möjligt att aktivera förstärkt verklighet i vilken applikation som helst. Crunchfishs teknik licensieras till tillverkare av konsumentelektronik och applikationsutvecklare och finns för närvarande tillgänglig i miljontals enheter från globala aktörer. Crunchfish är noterat vid Nasdaq First North sedan 2016. Företaget grundades 2010 och har huvudkontor i Malmö. Besök crunchfish.com för mer information.