Svensk krypteringslösning kunde ha förhindrat

Göteborg 8 januari 2008 - Det USB-minne som glömdes kvar på ett bibliotek i Stockholm och innehöll sekretessbelagda försvarshemligheter har föranlett ett möte mellan den svenska militära underrättelse- och säkerhetstjänsten (MUST) och utländska försvarsämbetsmän.

Enligt media innehöll USB-minnet bland annat hemlig information om NATO:s fredsbevarande styrka i Afghanistan, analyser av mordet på den libanesiska försvarsministern och mordet på Sri Lankas utrikesminister.

”Denna typ av oförsiktighet är oacceptabel och kan resultera i upp till sex månaders fängelse. Att straffa de ansvariga för sådana här läckor efter att det har hänt hjälper tyvärr inte” säger Peter Davin, VD och medgrundare till Cryptzone. ”Det är organisationer och företag som bär ansvaret för läckor av den här typen av läckor. De har misslyckats med att införa nödvändiga säkerhetsåtgärder. Detta inkluderar att identifiera svagheter, erbjuda robusta säkerhetsstandarder och kryptera all känslig information. En förslappad attityd är en farlig attityd.”avslutar Peter Davin

Cryptzone har precis lanserat en ny version av sin USB-lösning, Secured eUSB, som bland annat innefattar tvingad kryptering, loggning och skydd för brute-force attacker. Mjukvaran konverterar och uppgraderar vanliga USB-minnen till krypterade och säkra USB-minnen med centrala policys. Efter att Secured eUSB lösningen har konverterat det vanliga USB-minnet kommer all data vara säkrad. USB-minnet kommer att ha inbyggd åtkomstkontroll och stark kryptering vilket försäkrar att känslig data fortsätter vara krypterad. Användaren kan komma åt innehållet på USB-minnet från vilken dator som helst genom att slå in rätt lösenord, men USB minnet låser sig själv efter en fördefinierad tid. Detta hade förhindrat dataläckaget från det kvarglömda minnet.

För mer information:
Peter Davin, VD
Email: peter.davin@cryptzone.com
Tel: +46 (0)701 839 199

Natasha Nay, VP Marketing
Email: natasha.nay@cryptzone.com

Om Cryptzone:
Cryptzone är en erkänd marknadsledare inom området för förebyggande av informationsläckage som säkrar både vilande information och information i rörelse. Företagets mål är att tillhandahålla en säkerhetsteknologi som användare verkligen kan och kommer att använda för att på så sätt öka den övergripande informationssäkerheten och minimera risken för informationsläckage. Med Cryptzone kan användare säkra email, filer, foldrar, diskar, USB-minnen och mobila enheter utan att behöva ändra sitt att arbeta samtidigt som IT- avdelningarna har full kontroll över användarrättigheterna. Företaget har kontor i Göteborg, New York (USA) och Mannheim (DE). Mer information om företaget och dess utbud av krypteringslösningar finns på www.cryptzone.se