Johan Rheborg på turné med personlig standupföreställning

Report this content

Johan Rheborg är en av landets mest populära komiker och under 2014 ger han sig ut på sin första stora soloturné. I standupföreställningen "RHEBORG” ger han en humoristisk och självutlämnande inblick i sitt liv. Han berättar bland annat om vad som fick honom att växa upp och hur det är att ha fyllt 50 år och fortfarande brottas med ett i grunden dåligt självförtroende. Turnén inleds den 14 februari i Jönköping och fortsätter sedan under våren med besök i bland annat Gävle, Lund, Göteborg och Skellefteå. Biljetterna släpps onsdag 20 november.

Foto: Linnéa Rheborg

Johan Rheborg är en av Sveriges mest framträdande komiker och skådespelare. Han har sedan genombrottet för drygt 20 år sedan medverkat i ett 40-tal pjäser, tv-serier och filmer och uppträtt på standup-klubbar landet över. Dessutom har han varit ute på åtskilliga stora standup-turnéer, så som “Badjävlar” och “Big Comedy”.

Hans humor har alltid snuddat vid det allvarliga och det gäller även i standupföreställningen "RHEBORG”. Komiska tillbakablickar på uppväxten varvas med smärtsamt medvetna insikter om hur det är att plötsligt befinna sig mitt i livet.

Turnéplan "RHEBORG” 2014
Fredag 14 feb – Jönköping, Teatern kl 20.00. Biljetter: www.programbolaget.se
Lördag 15 feb – Kalmar, Kalmarsalen kl 19.30. Biljetter: www.ticnet.se
Fredag 21 feb – Falun, Stadsteatern kl 20.00. Biljetter: www.visitsodradalarna.se
Lördag 22 feb – Gävle, Teatern kl 19.30. Biljetter: www.ticnet.se
Fredag 28 feb – Kristianstad, Konserthuset kl 20.00. Biljetter: www.musikisyd.se
Lördag 1 mars – Lund, Stadsteatern kl 19.30. Biljetter: www.ticnet.se
Fredag 7 mars – Skövde, Stadsteatern kl 20.00. Biljetter: www.skovde.se/kulturhuset
Lördag 8 mars – Karlstad, Scalateatern kl 19.30. Biljetter: www.ticnet.se
Fredag 14 mars – Göteborg, Draken kl 19.30. Biljetter: www.ticnet.se
Lördag 15 mars – Kungsbacka, Teatern kl 18.00. Biljetter: www.ticnet.se
Fredag 21 mars – Piteå, Studio Acusticum kl 19.30. Biljetter: www.ticnet.se
Lördag 22 mars – Skellefteå, Nordanåteatern kl 19.30. Biljetter: www.ticnet.se

Biljetterna släpps onsdag 20 november.

Johan Rheborg

Johan Rheborg slog igenom med det legendariska Killinggänget i början av 90-talet. En av hans största roller i humorgruppen var den osympatiska affärsmannen Percy Nilegård, som återkom i flera av Killinggängets produktioner. Några år senare skapade Johan rymdhjälten Kenny Starfighter i en kultförklarad tv-serie på SVT.

En av hans mest älskade roller från senare år är den neurotiska och otaktiska Fredrik Schiller i TV4:s succéserie “Solsidan”, som i höst är inne på sin fjärde säsong

Sedan genombrottet med Killinggänget har Johan Rheborg spelat i ett 40-tal filmer, pjäser och tv-serier som till exempel humorserierna "Allt faller”, "Cleo" och "Hjälp!” och julkalendrarna "Håkan Bråkan" och "LasseMajas detektivbyrå". Han guldbaggenominerades för sin roll i Killinggängets hyllade långfilm "Fyra nyanser av brunt".

Johan Rheborg är också en av landets säkraste standupkomiker som varit ute på åtskilliga stora turnéer som “Badjävlar” och “Big Comedy” och uppträtt på mängder av standup-klubbar.

I höst är Johan Rheborg aktuell med fotoboken "Backstage" som tar läsaren bakom kulisserna i filmens och teaterns värld och syns dessutom i SVT tillsammans med Henrik Schyffert i deras tv-program om fotografering – "Alla är fotografer".

Cecilia Stenborg /CS Nöje AB
cicci@csnoje.se