Premiär för femårsjubilerande humorturnén Badjävlar

Report this content

På lördag är det premiär för sommarens roligaste vecka. Då startar standup-turnén Badjävlar för femte året i rad och tar med den svenska komikereliten till populära semesterorter så som Marstrand, Varberg och Göteborg. I år består Badjävlars stjärnspäckade ensemble av toppkomikerna Fredrik Lindström, Henrik Schyffert, Peter Apelgren, Magnus Betnér, Johan Rheborg och Björn Gustafsson. Premiären äger rum i Stenungsund på lördag den 19 juli.

Efter publiksuccén i fjol återkommer nu några av Sveriges största komiker i årets Badjävlar. På lördag 19 juli anländer Fredrik Lindström, Henrik Schyffert, Peter Apelgren, Magnus Betnér, Johan Rheborg och Björn Gustafsson till Stenungsund för premiären av sommarens stora standup-händelse. Därefter fortsätter turnén till ytterligare sex orter på den svenska västkusten.

Badjävlar har vid det här laget blivit en populär sommartradition både för semesterfirare och svenska standup-komiker. För femte sommaren i rad erbjuder Badjävlar en unik möjlighet att uppleva några av landets främsta komiker under samma kväll.

Turnéplan
19 juli – Stenungsund, Stenungsbadens utescen kl 20:00
20 juli – Halmstad, Solgården Tylösand kl 20:00
21 juli – Falkenberg, Restaurang Hertigens trädgård kl 20:00
22 juli – Varberg, Societetsparken kl 21:00
23 juli – Marstrand, Societetshusets utescen kl 20:00
24 juli – Hunnebostrand, Hunneboparken kl 20:00
25 juli – Göteborg, Restaurang Trädgår’n kl 20:00

Om komikerna

Henrik Schyffert
Ett av svensk standups tyngsta namn. Har även varit inblandad i många av de största humorproduktionerna som skapats de senaste åren, både på scen och tv. Under våren sändes exempelvis hans och Johan Rheborgs komediserie "Jättebästisar” på TV4. Henrik Schyffert är för närvarande bland annat aktuell med den hyllade föreställningen "Ägd” tillsammans med Fredrik Lindström.

Fredrik Lindström
Folkkär språkvetare, författare, historiker, "På spåret”-domare och komiker av rang. Har bland annat uppträtt med de hyllade publiksuccéerna "Svenskar är också människor!”, "Ljust & Fräscht” och nu senast "Ägd” tillsammans med Henrik Schyffert.

Magnus Betnér
På sistone har Magnus Betnér gjort braksuccé med turnén "En skam för Sverige" tillsammans med Soran Ismail, som fortsätter i höst. Han har också utsetts till "Bästa manliga komiker” två gånger, kört fyra egna Sverigeturnéer med sin frispråkiga standup och programlett tv-showen “Betnér Direkt” och radioprogrammet "Betnér på Bandit”.

Johan Rheborg
Johan Rheborg är just nu högaktuell med den egna standup-turnén "Rheborg" och i vår sändes hans och Henrik Schyfferts komediserie "Jättebästisar” på TV4. Han är också en av landets mest omtyckta skådesepelare, välkänd för roller som “Fredde” i succén “Solsidan” och de oförglömliga karaktärerna Percy Nilegård och Kenny Starfighter.

Björn Gustafsson
Fick ett makalöst genombrott i Melodifestivalen 2008 och har gjort mängder av komiska roller på film och tv. Det senaste året har Björn varit ute på en stor standup-turné med Henrik Schyffert och uppträtt på världens största komedifestival – The Fringe i Skottland. Nyligen har han dessutom varit och spelat in en ny Hollywoodfilm tillsammans med bland andra Jude Law och Melissa McCarthy.

Peter Apelgren
En av landets mest omtyckta komiker, programledare och manusförfattare. Uppträdde under två års tid med den slutsålda föreställningen "Gift” tillsammans med sin fru Anna Mannheimer. Under 2013 hade uppföljaren “Kids” premiär och gjorde en så stor succé att den förlängdes till både våren och hösten 2014.

Biljetter
Biljetterna säljs via Ticnet.se