Premiär för sommarens standup-fest Badjävlar

Report this content

Torsdagen den 23 juli är det premiär för årets upplaga av Badjävlar – standupturnén som samlar många av Sveriges största komiker. I år kommer Badjävlar för första gången till östkusten och dessutom gör Anna Blomberg ("Kvarteret Skatan” och “Robins”) debut i stjärnensemblen som för övrigt består av Peter Apelgren, Magnus Betnér, Fredrik Lindström, Johan Rheborg och Henrik Schyffert. Badjävlar har premiär i Visby den 23 juli och biljettrycket är stort i bland annat Kalmar, Åhus och Göteborg.

Sommartraditionen Badjävlar ger för sjätte säsongen i rad publiken chansen att uppleva flera av Sveriges största standup-stjärnor under samma kvällar. I år får Visby, Kalmar, Åhus, Varberg, Stenungsund, Marstrand, Strömstad och Göteborg besök av Anna Blomberg, Fredrik Lindström, Henrik Schyffert, Peter Apelgren, Magnus Betnér och Johan Rheborg.

Efter stort tryck på biljetter i Göteborg flyttas arrangemanget ut i Trädgårdsföreningen där det byggs upp ett nytt scenområde.

Turnéplan
23 juli – Visby, Kneippbyn kl 20:00
24 juli – Kalmar, Lindö kl 20:00
25 juli – Åhus, Åhusbeach kl 20:00
27 juli – Varberg, Socitetsparken kl 21:00
28 juli – Stenungsund, Stenugnsbaden kl 20:00
29 juli – Marstrand, Socitetshuset kl 20:00
30 juli – Strömstad, Quality Spa & Resort kl 20:00
31 juli – Göteborg, Trädgårdsföreningen kl 20:00

Anna Blomberg
Anna Blomberg är en av Sveriges populäraste komiker och mest mångsidiga imitatörer. Hon har bland annat gjort träffsäkra parodier på Anna Anka, Maria Montazami, Lill-Babs, Mona Sahlin, Elisabet Höglund och Jimmie Åkesson. Hon fick sitt genombrott med Hollywoodfruarna i "Robins” i sketcher som har över en miljon visningar på Youtube och har också medverkat i "Kvarteret Skatan”, "Hipp Hipp”, "Starke Man” och “SNN News”. Hon har nyligen varit aktuell med sitt eget humorprogram “Anna Blomberg Show” på SVT och återkommer i höst med en ny säsong av föreställningen "Anna Blombergs värld”.

Peter Apelgren
En av landets mest omtyckta komiker, programledare och manusförfattare. Uppträdde under två års tid med den slutsålda föreställningen "Gift” tillsammans med sin fru Anna Mannheimer. Uppföljaren “Kids” gjorde stor succé under tre säsonger och i höst återkommer de med en ny föreställning om åldrande och livet efter döden. Den 28 juni var Peter Apelgren och Anna Mannheimer värdar för Sommar i P1.

Magnus Betnér
Under 2014 gjorde Magnus Betnér braksuccé med turnén "En skam för Sverige" tillsammans med Soran Ismail. Han har också utsetts till "Bästa manliga komiker” två gånger, kört fyra egna Sverigeturnéer med sin frispråkiga standup och programlett tv-showen “Betnér Direkt” och radioprogrammet "Betnér på Bandit”. Magnus är snart aktuell med en ny soloturné.

Fredrik Lindström
En av landets populäraste språkvetare, författare, historiker och komiker. Förutom att vara domare i SVT:s tittarsuccé "På spåret” har han bland annat uppträtt med de hyllade publiksuccéerna "Svenskar är också människor!”, "Ljust & Fräscht” och "Ägd”. I höst är Fredrik Lindström tillsammans med Henrik Schyffert aktuell med en ny Sverigeturné med föreställningen "Ägd”.

Johan Rheborg
Johan Rheborg gör just nu succé med tv-serien "Morran och Tobias” tillsammans med Robert Gustafsson och med soloföreställningen "En man som heter Ove”. 2014 turnerade han landet runt med sin standup-show "Rheborg". Johan är också en av landets mest omtyckta skådespelare, välkänd för roller som “Fredde” i succén “Solsidan” och de oförglömliga karaktärerna Percy Nilegård och Kenny Starfighter.

Henrik Schyffert
Ett av svensk standups tyngsta namn. Har även varit inblandad i många av de största humorproduktionerna som skapats de senaste åren, både på scen och tv. Henrik Schyffert gjorde två säsonger av tv-programmet "Alla är fotografer” med Johan Rheborg och i höst åker han tillsammans med Fredrik Lindström ut på en ny Sverigesturné med den hyllade föreställningen "Ägd”.

Biljetter och mer information
www.badjavlar.se