CSC och TDC tecknar nytt IT-outsourcingavtal värt 2,3 miljarder kronor

Nytt sjuårskontrakt utökar CSCs samarbete med Danmarks ledande telekommunikations leverantör

Stockholm den 15 mars, Computer Sciences Corporation (NYSE:CSC) har idag tecknat ett IT-outsourcingavtal om drift av TDCs IT-infrastruktur i Danmark samt leverans av PC-arbetsplatser och användarsupport i Norden. Värdet på det sjuåriga kontraktet är cirka 2,3 miljarder kronor.

Avtalet innebär att CSC kommer att leverera samtliga IT-infrastrukturtjänster till TDC inklusive aktiviteter i TDCs datacenter, drift av TDCs interna nordiska koncernnät, desktop, helpdesk, data center och LAN-tjänster. Dessa tjänster kommer att ge support åt runt 17000 användare på TDCs kontor i Sverige och övriga nordiska länder.

Det nya avtalet ersätter de två tidigare IT-outsourcingkontrakten mellan CSC och TDC från 2003 och 2005 där CSC har levererat en bred portfölj av affärskritiska applikationer och PC-tjänster till TDC i Danmark. Avtalet innebär en markant ökning av omfattningen de infrastrukturtjänster som ska levereras av CSC, speciellt när det gäller desktop, helpdesk och midrange-tjänster. Som en del av det nya avtalet kommer cirka 145 IT-medarbetare från TDC att börja arbeta hos CSC i April, där dom får två års jobbgaranti.

- TDC har etablerat en mogen IT drift som nu bäst vidareutvecklas med hjälp av en extern IT-tjänstepartners expertis och resurser, säger Jorgen Jakobsen, Koncern IT-direktör på TDC. Det nya avtalet med CSC gör det möjligt för oss att ytterligare modernisera och konsolidera våra IT-infrastrukturtjänster och drift i linje med TDCs affärsbehov. Avtalet kommer också att ge fördelar för de TDC-medarbetare som flyttar med över till CSC genom tillgänglighet till CSCs expertis inom IT systemutveckling och ledning.

- Vi är mycket glada för att utöka vår relation med TDC och det stärker ytterligare CSCs starka position inom telekomområdet i Sverige och i Norden, säger Ulf Baggström, VD på CSC Sverige. Det nya avtalet visar på CSC’s förmåga att anpassa sig till våra kunders ständiga förändrade IT- och affärsbehov. Vi ser framemot att hjälpa TDC att uppnå deras drifts- och affärsmål.